Overslaan en naar de inhoud gaan

Virale emoties

Waarom en wanneer werkt virale marketing? Wetenschappers beweren dat het allemaal draait om emotie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een succesvolle virale campagne roept een emotionele reactie op. Dat zeggen vijf onderzoekers van verschillende universiteiten, die de werking van dit soort marketing bekeken. Zes primaire emoties kunnen aan de orde zijn: verrassing, plezier, verdriet, woede, angst en afschuw.

related partner content for mobile comes here

Verrassing is altijd een doorslaggevende factor: zonder verrassingseffect werkt geen enkele virale boodschap. Plezier is heel geschikt bij grappige of ‘ondeugende’ producten en merken. Een verdrietige boodschap werkt goed bij sociale marketing die vraagt om een directe respons (bijvoorbeeld bij rampen).

Die directe respons is ook bepalend voor virale marketing waarbij woede wordt opgeroepen, doordat er onrecht in het spel is. Ook de emotie angst kan in virale marketing heel behoedzaam worden gebruikt, zij het alleen in combinatie met een mogelijke oplossing of informatie die de angst weer wegneemt. Voor afschuw ten slotte zijn eigenlijk alleen jonge mannen te porren; die emotie kan bijvoorbeeld worden gebruikt in een campagne voor rebelse merken.

Bron: Business Horizons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in