Overslaan en naar de inhoud gaan

Online reclame niet helemáál gevloerd

Er wordt veel geklaagd in de internetsector. Ook de bestedingen aan internetreclame zouden dramatisch zijn ingestort. Dat schrikbeeld klopt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de recente duikelingen op de Nasdaq lijkt de groei van reclame op internet dramatisch af te nemen. Maar dat valt eigenlijk wel mee. Wel komen bedrijven als Yahoo, dat voor 85% van zijn inkomsten steunt op advertentie-inkomsten, en webreclameregisseur DoubleClick met waarschuwingen voor het lopende jaar, maar dat de markt nou compleet inzakt, nee.

related partner content for mobile comes here

Wat moed geeft, is het ervaringsgegeven dat de totale advertentie-bestedingen voor een bepaald medium op termijn tenderen naar het niveau van het aandeel in de mediaconsumptie. Nu besteedt de gemiddelde Amerikaan 9% van zijn ‘mediaconsumptietijd’ aan internet, terwijl adverteerders slechts 2% van hun totale advertentiebestedingen aan internet spenderen. Er valt voor online reclame dus nog een forse opwaartse beweging te verwachten.

Ook bij onze zuiderburen zijn de ontwikkelingen op gebied van internetreclame bemoedigend te noemen. In de eerste helft van 2000 werd al meer gespendeerd aan online reclame dan in heel 1999, dus meer dan 190 miljoen Belgische frank.

Maar volgens de laatste peilingen is de grote groei er wel uit. Het aanbod van websites is exponentieel gegroeid, en dan daalt de kostprijs van de advertentie. Maar dat effect weegt niet op tegen het feit dat adverteerders de broekriem hebben moeten aanhalen, vooral in de dotcomsector zelf, waar huiverige investeerders hun hand op de knip houden.

Bovendien komen adverteerders vaak met de kritiek dat er een gebrek is aan objectieve, vergelijkbare cijfers over de bezoekersaantallen van de sites. Maar hier valt verbetering te constateren. Het Belgische Centrum voor Informatie over de Media (CIM) komt sinds november vorig jaar met uniforme gegevens over het aantal bezoeken, bezoekers en opgevraagde webpagina’s van de Belgische sites, met behulp van de zogenaamde Metriweb-meettechniek. Wat nog ontbreekt, is het profiel van de surfers. Maar ook daar komt straks een antwoord op, als marktonderzoeker Nielsen met het Netratings-panel begint.

< SIZE=1>Bron: e-trends<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in