Overslaan en naar de inhoud gaan

KLO verbaasd over cijfers RTL4

Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van de NOS vindt het vreemd dat de kijkcijferdienst van de commerciële zender RTL 4 de kijkcijfers van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens een KLO-woordvoerder wordt doorgaans het gemiddelde aantal kijkers, gemeten over de hele uitzending, als kijkcijfer bestempeld. In een bereikcijfer meet een onderzoeksdienst hoeveel Nederlanders eventjes inschakelden tijdens een programma. Onderzoekers van de publieke en commerciële zenders hebben echter geen afspraken gemaakt over hoe lang kijkers moeten zijn ingeschakeld om in dat bereikcijfer te vallen. Afgelopen weekeinde hanteerde de RTL-onderzoeker dertig seconden. Met andere woorden: iedereen die minstens dertig seconden was ingeschakeld tijdens het debat, werd meegeteld in het getal van totaal vier miljoen kijkers.

related partner content for mobile comes here

Volgens de KLO was het in dit geval niet nodig om een bereikcijfer te hanteren, wel langdurige uitzendingen. Een woordvoerder van de afdeling marketingonderzoek van RTL geeft aan dat dit keer wel voor een bereikcijfer is gekozen, omdat het doel van de uitzending was om zoveel mogelijk mensen met politiek in aanraking te laten komen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in