Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: ‘Telecomsector staat op scherp’

OTT-aanbieders zijn een zegen en een last.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Traditionele telecombedrijven ondervinden in toenemende mate concurrentie van zogenaamde ‘over-the-top-aanbieders’ (OTT) op de markt, meent ABN Amro in zijn .

related partner content for mobile comes here

Telecombedrijven hadden in eerste instantie vooral concurrentie van kabelmaatschappijen die hun netwerk gebruiken om naast televisie ook internet en bellen aan te bieden.

De tweede concurrentiegolf die over hen heen komt is afkomstig van grote internetbedrijven die OTT-diensten aanbieden. Door overnames ontstaan grote communicatie- en entertainmentbedrijven die met toegevoegde-waardediensten concurreren met de oorspronkelijke kernactiviteiten van de traditionele telecombedrijven.

De telecomsector zal alles uit de kast halen om ook deze concurrenten het hoofd te bieden, stelt ABN.

Niet opwegen

De telecomaanbieders hebben niet alleen maar last van OTT-aanbieders als Google (YouTube), Facebook (Whatsapp), Microsoft (Skype) en Netflix, ze profiteren er ook van.

Deze OTT-aanbieders zorgen voor veel dataverkeer over de breedbandnetwerken die de telecombedrijven en kabelaars hebben aangelegd.

Maar het lastige is dat de voordelen op dit moment niet opwegen tegen de nadelen, aldus ABN Amro.

De komst van OTT-aanbieders, die gebruikmaken van breedbandfaciliteiten om (bijna) gratis diensten als WhatsApp, Skype en YouTube aan te bieden, zorgt voor de noodzaak tot steeds snellere – mobiele – internettoegang.

Maar tegelijkertijd zorgen diezelfde aanbieders voor concurrentie op de traditionele dienstverlening van de telecom- en kabelbedrijven.

De prijs die consumenten voor snellere internettoegang willen betalen om gebruik te maken van de diensten van de OTT-aanbieders weegt niet op tegen het verlies aan inkomsten op de traditionele diensten (voice, sms) die de telecom- en kabelbedrijven aanbieden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in