Advertentiebranche kan beste werk uit 2023 inzenden voor YouTube Works Awards

Rutger Tuit (YouTube) en Henriette van Swinderen (bvA) geven uitleg over de vierde Nederlandse editie van YouTube's prijzenfestival.

Afbeelding: YouTube

Adverteerders die trots zijn op videowerk dat in 2023 gemaakt is, kunnen hun cases inzenden voor de YouTube Works Awards. Een vakjury onder leiding van de bvA (bond van adverteerders) beoordeelt de inzendingen om tot een lijst van genomineerden en uiteindelijk winnaars te komen.

YouTube organiseert op 18 april voor het vierde jaar een prijzengala in Nederland, met de intentie om het beste commerciële videowerk op zijn platform uit te lichten en zo de kwaliteit en effectiviteit van advertenties te verbeteren.

Het inzenden voor de YouTube Works Awards kan tot 9 februari en is kosteloos; het videoplatform draagt de kosten. BvA en YouTube zijn samen tot een zevenkoppige vakjury gekomen die bestaat uit adverteerders, YouTube-creators, mediapartijen, creatieve en mediabureaus. In de jury zitten Nienke Plas (creator), Tamara Couperus (Crocodile Agency), Baba Touré (Hammerfest), Laurens Eckhart (Bol), Belén LLamazares Carballo (Kraft Heinz), Marloes Gaaf (Dentsu) en Tale Meester (OMD). YouTube zelf zit niet in de jury, maar is wel aanwezig bij juryoverleg om context te geven.

Meer ronde concepten

De adverteerder hoeft zijn video-inzending niet exclusief op YouTube gepubliceerd te hebben, zegt Rutger Tuit tegenover Adformatie. Hij is in Nederland commercieel verantwoordelijk voor YouTube. Het maakt voor het inzenden ook niet uit of een video organisch of betaald gedeeld is op YouTube, of het een reguliere YouTube-video of verticale YouTube Shorts-video betreft en of de video een lokale campagne is of een van een groot merk dat ook in Nederland actief is. Die criteria golden vorig jaar ook.

Een deel van de adverteerders plaatst zijn tv-commercial integraal of in aangepaste vorm op YouTube, en mag zo’n videocase inzenden om kans te maken op een prijs. Tuit verwacht – weer – drie typen inzenders. Dat zijn de adverteerder die met een digitale achtergrond op YouTube actief is, de adverteerder vanuit connected tv en tot slot de adverteerder die in de woorden van Tuit ‘briljantjes’ maakt. Hij noemt Marktplaats als voorbeeld van een bedrijf dat de YouTube-community omarmd heeft via een ‘rond concept.’ Dit jaar rekent de topman op meer van die ronde concepten, dus video’s die bijvoorbeeld via storytelling meer verdieping bieden.

Henriette van Swinderen, directeur bvA, sluit zich aan bij Tuit en vult aan: ‘We zien ook dat steeds meer merken het maatschappelijke- en duurzaamheidsaspect belangrijk vinden. Ik denk dat adverteerders YouTube hier meer voor gaan inzetten, ook om verschillende doelgroepen te bereiken.’

Ten opzichte van vorig jaar zijn verschillende van de vier categorieën aangescherpt, vertellen Tuit en Van Swinderen in gesprek met Adformatie. Er is ook weer een grand prix. Van Swinderen: ‘Het straktrekken van de categorieën maakt het voor adverteerders eenvoudig om een verhaal te schrijven dat de jury samen met de videocase gaat beoordelen, en maakt de beoordelingscriteria voor de jury ook duidelijker.’ In het verleden is het voorgekomen dat een case in verschillende categorieën won. Dat zou dit jaar ook kunnen gebeuren, antwoordt Tuit. ‘Merken kunnen één case nog steeds voor twee verschillende categorieën inzenden, maar dan moeten ze wel een goede argumentatie geven.’

Goede discussies

Niet alleen adverteerders zullen broeden op het schrijven van de beste argumentatie. De jury van de YouTube Works Awards discussieert uitgebreid over de genomineerden en finalisten, vertellen Tuit en Van Swinderen enthousiast. Eerstgenoemde: ‘Elk jaar hoor je een paar goede discussies die je nergens anders hoort, in een open en informele setting. Bijvoorbeeld over wanneer een creatie kwalitatief hoogwaardig is. De een vindt dat wanneer de video authentiek is, de ander meer wanneer de video een hoge filmische productiewaarde heeft. Van die discussies steek ik elk jaar veel op.’

Voor de bvA is deelname aan de YouTube Works Awards relevant om op de hoogte te blijven van videotrends, verklaart Van Swinderen. ‘Het mediaconsumptiegedrag verandert en YouTube is een grote speler, dus voor onze leden (adverteerders, red.) is het belangrijk om kennis op te doen over de effectiviteit van het medium. Als partner van de YouTube Works Awards kunnen we alle ingezonden cases gebruiken in webinars en op evenementen, waar onze leden  lessen uit kunnen trekken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie