Deze week is Perre van den Brink, medeoprichter en Executive Creative Director van Foster & Kin en voormalig ECD/MD Virtue Western Europe, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag), die hier - gebundeld - te zien zijn.
Perre over zijn week: 'Ergens midden jaren ‘00 begon ik een blog en schreef ik over dingen die me inspireerden in cultuur, muziek, mode en kunst. Het kostte me niet veel moeite om de blog iedere dag te vullen met 5 posts. Het vullen van deze rubriek doet me sterk denken aan die tijd, het voelt alleen een stuk complexer dan toen. De wereld staat op alle mogelijke manieren in brand en om die reden voelt het bijna ongepast om "gewoon" een paar leuke dingen te delen die me inspireren. Ik wil daarom dingen delen die ik inspirerend vind, omdat ze niet alleen mooi of goed zijn, maar vooral ook omdat ze me aan het denken hebben gezet.'
Hier zijn 5 bijdragen
1. Alex Bennett Grant - Before you Shoot
'Ik groeide op in een gemixte buurt in Amsterdam-Noord, maar ging naar een witte school in Amsterdam-Zuid'
'Sinds de moord op George Flloyd heb ik veel nagedacht over mijn eigen aandeel in de strijd tegen geïnstitutionaliseerd racisme. Ik groeide op in een gemixte buurt in Amsterdam-Noord, maar ging uiteindelijk toch naar een witte school in Amsterdam-Zuid… Ik stond op de Dam en was als founding partner in 2017 betrokken bij de oprichting van de Coalitie Beeldvorming in de Media, maar ook ik ging in het verleden niet genoeg op mijn strepen staan tijdens racistische castings van klanten.
Ik voel me dan ook aangesproken door deze indringende video van Alex Bennett Grant van We Are Pi, die de (witte) industrie oproept om te beloven niet-racistisch te casten. Hij en vele anderen hebben me in de afgelopen weken doen inzien dat ik geen bondgenoot van donkere mensen ben in de strijd tegen racisme, maar dat het een wit probleem is.'
Leg de gelofte hier af.
Lees ook Alex Bennett Grant houdt vurig pleidooi voor inclusiviteit tijdens Cannes Lions Live.
2. Kanye West x Nick Knight - E-commerce
'Kanye haat schijnbaar de kleur blauw'
'Er zijn twee type mensen. Mensen die Kanye haten en mensen die Kanye geniaal vinden. Ik hoor absoluut bij die laatste groep. Ik hou van Kanye omdat hij met wat hij ook doet, de grenzen oprekt van het medium waarin hij zich bevindt.
Deze video bevestigt dat. Nick Knight, niet de minste modefotograaf, heeft de afgelopen 3 (!) jaar met Kanye aan diens nieuwe webstore gewerkt. In deze video geeft hij een kijkje achter de schermen bij het proces en de beslissingen achter het nieuwe platform, wat de UX van e-commerce in mode naar een heel nieuw niveau brengt.
De video zet je aan het denken over (geen) genoegen nemen met dingen die "nou eenmaal zo zijn’ en zit vol hilarische quotes over Kanye zoals: “He had had enough of working with things that he loved”, wanneer het gaat over de keuze voor de kleur blauw, die Kanye schijnbaar haat.'
3. Elza Jo
'Elza Jo maakt zich steeds weer nieuwe dingen eigen'
'Als je iemand al jaren volgt en met hem of haar werkt, is het nog leuker om de evolutie in zijn of haar werk te zien. Soms betekent dit dat wat diegene doet gewoon steeds beter wordt. Maar in Elza Jo’s geval betekent het dat ze zich steeds weer nieuwe dingen eigen maakt. Ze begon met het fotograferen van interessante mensen, waarna ze deze foto’s nog bewerkte, met glitters, verf en andere dingen. Inmiddels heeft ze de stap gemaakt naar het maken van documentaires.
Zowel in haar fotografie als in haar documentaires houdt ze ervan om mensen met gelaagde verhalen te portretteren. Een van mijn favoriete projecten van haar is Jolene. Het verhaal van een meisje dat stripper, hooligan en student is. Een ander, meer recent voorbeeld, is het verhaal van Amira, een 9-jarige kickboxkampioen, dat je nu op Videoland kunt bekijken.'
Elza Jo op Instagram.
4. J.S. Ondara
'Het nummer raakt me omdat het me melancholisch maakt, maar ook omdat zijn verhaal me als ondernemer inspireert'
'J.S. Ondara groeide in Kenya op met Amerikaanse muziek. Na een discussie met een vriend over wie het nummer Knockin' on Heaven’s Door had gemaakt, kwam hij erachter dat dit niet Guns ‘n Roses was maar Bob Dylan. Hij raakte in de ban van hem en besloot om folkzanger te worden in Amerika. Hij deed in 2013 mee aan een Green Card Lottery die hij vervolgens ook nog won. Hij pakte z’n spullen en koos ervoor om Nairobi te verruilen voor de geboortestaat van Bob Dylan: Minnesota.
Hier leert hij zichzelf gitaar spelen en probeert hij al snel op open mic avonden door te breken. Een aantal jaar later lukt het, onder andere met dit nummer. Het nummer raakt me in de eerste plaats omdat het me melancholisch maakt, maar ook omdat zijn verhaal me als ondernemer inspireert. Het gaat over vastberadenheid, durf en dingen gewoon proberen in plaats van alleen maar te dromen. Elementen die mij allemaal pushten om m’n intuïtie te volgen en mijn baan op te zeggen om te gaan ondernemen, terwijl er net een pandemie was uitgebroken (Perre was ECD/MD bij Virtue Western Europe en is dit voorjaar Foster & Kin begonnen, red.).'
Toegift: J.S. Ondara performs "Lebanon" live on CBS This Morning.
5. Scott Galloway & Benjamin Button
'Galloway is vaak irritant schreeuwerig, alleen wat hij zegt, snijdt echt héél veel hout'
'Scott Galloway is ondernemer en marketingprofessor op NYU. Ik volg ‘m nu een paar jaar en hij vormt een belangrijke inspiratie voor me. Met z’n tone-of-voice heb ik wel nog steeds een haat-liefde verhouding. Hij is bij vlagen grappig, maar nog veel vaker echt irritant schreeuwerig. Alleen wat hij daadwerkelijk zegt, snijdt echt heel veel hout. Hij heeft me bijvoorbeeld scherper laten nadenken over hoe je niet alleen goede content ontwikkelt, maar mensen ook converteert in een funnel die overduidelijk is, maar niet irritant voelt.
Ik hoorde over hem via een oud-collega en begon met het lezen van z’n editorials. Toen converteerde ik naar de podcast Pivot die hij samen met Kara Swisher van tech nieuwssite Recode doet, wat direct een van m’n favoriete podcasts werd. Een halfjaartje geleden begon hij e-learning modules te verkopen. In een sprint van twee weken deelt hij de theorie achter zijn T-Algorhithm, die gaat over de strategiën van ‘trillion Dollar firms’. Ik nam deel aan een van deze sprints. Voor een relatief betaalbaar bedrag krijg je twee weken aan stof en twee livestream classes. Ik vond het een prettige ervaring, omdat alles heel verzorgd was geproduceerd en je echt tot goede inzichten komt. Er ligt een grote focus op business strategy en het wordt extreem simpel en entertaining uitgelegd. Een aanrader, juist voor creatieven, om te gaan nadenken over hoe je je ideeën een sterker strategisch fundament kan geven
Een voorbeeld is dat hij het heeft over "Benjamin Button products", producten of diensten die qua waarden toenemen naarmate je ze langer hebt. Zeg maar het tegenovergestelde van een auto. Dan moet je denken aan diensten zoals Netflix; hoe meer mensen lid worden, hoe meer content ze kunnen maken, hoe beter het algoritme weet wat je voorkeuren zijn, hoe beter ze content kunnen maken die mensen willen et cetera. Dat zijn simpele inzichten (check: is dit een Benjamin Button-idee?) die je direct kunt gebruiken in het bedenken van nieuwe ideeën.'
Komende week is Reuben Alexander, creative partner van Buutvrij for life, curator van #RPOTDFAW.