Ciclope 2014: craft=courage

Net als vorig jaar bezochten Bart Kokke en Arjan Ribbe Ciclope, International Festival of Craft in Berlijn. '2015 wordt het jaar van de moedige marketeer.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Bart Kokke en Arjan Ribbe

In het art-decotheater Babylon in hartje Berlijn kwam geweldig ‘crafted’ werk voorbij, er waren boeiende talks en het hoogtepunt was een interview met regisseur Roman Coppola van The Directors Bureau. Met enige vrijmoedigheid liet hij zijn ‘tried and tested point system’ zien waarmee hij bepaalt of hij een uitnodiging voor een productie accepteert of niet. 

Het publiek bestond uit (music) producers, directors, ondernemers en een enkele creatief of marketeer. Ze ontmoetten elkaar tijdens de coffee breaks van Minivegas, de Massive Music drinks in het Michel Berger Hotel en het SourceEcreative diner in DUDU. Een paar dagen tussen de makers geeft je ongelofelijk veel inspiratie en levert veel ingangen op om nog mooier werk te kunnen gaan maken.

Op de eerste dag trapte Georges Bermann (Partizan) af met zijn talk ‘Failures leading to success’. Als mislukte farmaceut won hij - markant -  met de Levi’s Drugstore  goud in Cannes. Een film die hij wel 15 keer heeft gepitcht, waarmee hij bewees dat er moed voor nodig is om keer op keer te falen. Want alleen zo kom je volgens Bergmann tot een keerpunt in je carrière waarmee je het kader creëert om tot een perfecte executie te komen.

;s Drugstore

De moed hebben om risico’s te nemen was het terugkerende thema van Ciclope dit jaar: de moed om vast te houden aan een idee of een visualisatie, hoe moeilijk dat ook is omdat niemand het resultaat nog kent. Daarom gaan marketeers in de executiefase nog geregeld voor de veilige oplossing, terwijl directors en producers er zijn om de juiste keuzes te maken en daar aan vast te houden. 

Ringan Ledwidge (Rattling Stick) vertelde: &;I believe the casting process is most important in executing a film. We wanted the unknown actrice Léa Seydoux for Levi’s Dangerous Liason. This turned out into a huge fight between BBH and Levi’s because the client thought her ass was too fat. The rest is history, Lea is a big actress now.&

Gravity VFX Oscar-winnaar Mike McGee (Framestore) ging nog verder in zijn talk: ‘Thinking bigger, taking risks’. Hij werd door het succes van Gravity door Squash&;d uitgedaagd voor een paraboolvlucht-shoot: &;We had only 20 takes of 15 seconds of gravity to shoot the film without the budget to shoot again.&;

;D Behind the Scenes

In het panel ‘The blurred lines of Branded Content’ gaf Rob Steiner (CP+B) met de one-taker voor Epic Pool Dunk van Turkish Airlines aan dat branded content als term niets betekent, maar minimaal altijd een interactie in zich moet hebben: &;Where the TV-spot for Epic Pool Dunk raised the question "Is it real?", the making of gives the answer the audience is looking for online.&;

Matthias Schmidt (DDB Berlin) voegde daar als voorbeelden Wi-Fi Dogs van Deutsche Telecom en Honda – The Other Side  aan toe. 

;s Wi-Fi Dogs

;The Other Side&; - Trailer

Het panel was het eens. Branded content is veel te vaak &;long content that no one will ever watch on YouTube&;, waarna alsnog een aantal fraaie branded films werden getoond: The Gentleman’s Wager, een Wes Anderson film van Prada, Blazed en The Kooples.

;The Gentleman&;s Wager&;

Ook was er aandacht voor hoe developers en designers aan de basis kunnen staan van creatie. Thomas Alisi (Stinkdigital) liet met het DEVART project voor Google en zien hoe developers uitgedaagd worden om code om te zetten in intuïtieve en interactieve kunstvoorwerpen.

Director Markus Walter voegde daar vanuit het panel ‘Concept design’ aan toe: &;CGI get’s everyone in the right direction, because concept art allow you to explore more ideas in an early stage. All CGI designers can do concepts, we ask them to use it more.&; En over klanten zei hij: &;Show the client less polished imagery that tells the idea, see if it’s on brief and then polish it.&;

Geert van Gaalen van Studio de Keuken nam deel aan het panel ‘The Art of (Music) Composition’ waarin hij de magie van het componeren onthulde: &;It’s like playing in another band every week!&; Hij nam plaats naast Daniel Pemberton die het afgelopen jaar muziek componeerde in de Abbey Road studios voor The Counselor van Ridley Scott. Schitterend hoe hij vertelde over zijn inspiratie voor de compositie en de inzet van ongewone instrumenten: &;The movie has some kind of weary situations in it and I tried to translate this into musical language.&; Luister en je begrijpt wat hij bedoelt.

In het panel ‘The Jury’s Pick’ toont jurylid Johannes Ahlund (B-Reel) de latere Grand Prix winnaar van Ciclope, &;Iron Sky&; van Daniel Wolfe (Somesuch & Co). Een videoclip van Paolo Nutini die een indrukwekkende uitkomst van een carte blanche briefing laat zien. Daniel luisterde naar de track en baseerde de film op een hallucinerende ervaring uit zijn jeugd bij het zien van de planeet Jupiter. 

Het slotakkoord van Ciclope is het interview met Roman Coppola waarin zijn videoclip voor Phoenix als zijn eigen introductie getoond wordt.

Coppola zegt ook dat er moed nodig is om door te breken en risico’s te nemen: &;Working in commercials there’s a lot of fear of failure and concern about risk. For me, risk isn’t so risky. As a director you always have to find colleagues and people that can deliver.&; Vervolgens zien we de ‘tomato video’ van Daft Punk, Taxloss van Mansun en een voor The New Yorker.

Als iets Coppola kenmerkt, is het wel een gezonde dosis zelfvertrouwen en relativering. &;Every set has to be fun and the magic tends to come just by inviting it to happen!&;, waarna interviewer Peter Grasse (Curious films) het ‘point system’ aanhaalt: ‘Why is New York not on the list? Coppola: &;Because it’s difficult to shoot there.&;

 

Het is een bekend verhaal. Creatieve mensen kunnen eindresultaten voor zich zien. Marketeers niet altijd. Dit kan resulteren in onenigheid en frictie. Twee dagen Ciclope laten zien dat makers ook niet altijd weten of iets kan maar wel de moed hebben om een onbekende weg in te slaan. Voor het beste werk moet je vertrouwen geven aan de makers en daar is moed voor nodig. Zeker als het gaat om tijd en geld, de meest populaire randvoorwaarden. 2015 wordt het jaar van de moedige marketeer.

Bart Kokke is freelance accountdirector en strategist bij Hunt Amsterdam, dat werd opgericht door Arjan Ribbe

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie