Voor de inzet van creatieve content zijn marketeers altijd op zoek naar oplossingen die effectief zijn en passen binnen gestelde budgetten. Daarbij denken ze vaak binnen reeds bekende productiemethodes, maar is dat altijd de beste oplossing? Een echte contentpartner denkt mee met deze marketeers. Wat wil je gaan communiceren, via welke kanalen en welke doorvertalingen heb je later nog nodig?
Bij Peek Creative Studios (onderdeel van PAKT) ligt de focus niet op eigen winst of laatste trends, maar altijd op de vraag van de klant. Dat is de overtuiging van Peek. Peek ontwikkelt creatieve campagnes voor merken en bureaus door middel van fotografie, film, CGI en animaties. Al bijna 40 jaar is dit bedrijf een vertrouwde content partner met een breed dienstenaanbod.
Operations Director Ronnie Aerts geeft als voorbeeld de mogelijke inzet van Computer Generated Image (CGI) voor creatieve content. ‘Je kunt in principe alles met CGI maken. Van productbeelden tot volledige digitale locaties. Het resultaat is prachtig, maar werken met CGI kost over het algemeen wel wat meer tijd. Ter vergelijking: als wij een bureaustoel fotograferen kost dat een halve dag in de studio. Verwerken we zo’n stoel in CGI dan kost dat misschien wel een week. Vanwege het evenredige kostenverschil bekijken wij vooraf nauwgezet welke oplossing nodig is voor een bepaalde opdracht.’
Kosteneffectieve oplossing
Hoewel de productie van creatieve content met CGI een hogere investering vergt dan sommige andere productiemethodes, kan het uiteindelijk toch de meest kosteneffectieve oplossing zijn. Ronnie: ‘Zo werken wij voor een marktleider op het gebied van autostoelen. De kosten van de eerste stoel in CGI zijn stukken hoger dan met een fotografische aanpak. We maken per stoel 16 tot 20 verschillende CGI-beelden. In deze beelden verwerken we 6 of 7 verschillende stoffen. En dan daalt de prijs per stoel ineens exponentieel.
Als er een jaar later in dezelfde serie een nieuwe kleur wordt uitgebracht zijn de kosten zelfs nog lager omdat niet een hele set opgetuigd hoeft te worden. En nog een bijkomend voordeel is: de stoelen met de nieuwe kleur hoeven niet meer opgestuurd te worden. En we kunnen met CGI de stoelen eerder op beeld hebben dan dat ze van de productieband afrollen. Er zijn natuurlijk ook andere producten die meer uniek zijn of minder doorvertalingen hebben. In dat geval kan een kosten-baten afweging anders uitvallen en is bijvoorbeeld fotografie een interessantere optie. We kijken daarmee niet alleen naar de behoefte van vandaag, maar ook naar de behoefte van morgen.'
Beste oplossing
Marketeers hebben voor hun producten te maken met een time-to-market en willen het liefst hun content ver vooraf op orde hebben. Dat is volgens Ronnie ook een reden om voor CGI te kiezen, want daarmee kun je op basis van kenmerken een product creëren voordat het daadwerkelijk bestaat. ‘Daarom gaan we zodra een klant bij ons komt in gesprek om samen het beste plan van aanpak te bepalen. Daarbij is succesvolle content het uitgangspunt, voor zowel de korte als lange termijn. We voorkomen zo ook dat budget en deadline worden overschreden.'
Multidisciplinaire vakidioten
Peek creëert naast film en animaties hoofdzakelijk stilstaand beeld voor uiteenlopende communicatiemiddelen en kanalen. ‘Ons team van makers bestaat stuk voor stuk uit vakidioten die van nature een echte passie hebben voor hun vak, die trots zijn op het werk dat ze maken en daarnaast ook bezig zijn met de vraag van morgen. We kunnen snel opschalen, en meer content creëren zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. En die route daar naar toe bewandelen we samen, met het team en met onze klanten.’
Geschreven door Ronnie Aerts. Ronnie werkt als Operations Director bij Peek Creative Studios. Peek Creative Studios is part of PAKT, European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale!
https://www.peekcreativestudios.nl/portfolio/
|
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!