Als Dekker door de plannen bladert, valt hem op dat die vaak over een gebrek aan motivatie gaan. Maak de lessen interessanter, zo klinkt het vaak. ‘Scholieren voelen zich blijkbaar niet genoeg uitgedaagd’, concludeert de staatssecretaris, die dat herkent.
‘Ik was zelf een bètaleerling en had geen zin om door moeilijke literatuur te akkeren. Maar toen we bij Engels een keer geen boek hoefden te lezen maar songteksten mochten analyseren, ging ik helemaal los op Pink Floyd. Het is de truc voor leraren om niet alleen een goede les te verzinnen, maar eentje die ook bij de belevingswereld van jongeren past. Een gebrek aan motivatie ligt niet alleen aan jou. Het is uiteindelijk een samenspel van leerling en leraar.’
Moeilijk veranderen
Toch is het niet makkelijk om iets te veranderen op scholen, erkent Dekker. Zelfs niet voor een staatssecretaris. ‘Iedereen heeft een andere mening en andere belangen in het onderwijs. Bovendien is het politiek: je moet zorgen dat iedereen achter je staat.’ Sowieso zijn er over tien maanden nieuwe kabinetsverkiezingen. De kans is best groot dat er daarna een andere politicus op de stoel van Dekker zit.
Als hij nog dingen wil veranderen, moet hij snel zijn én hopen dat zijn aanpassingen niet worden teruggedraaid door zijn opvolger. Dat deed hij zelf bijvoorbeeld met de net ingevoerde verplichte maatschappelijke stage van zíjn voorganger.
Niet terugdraaien
Dekker hoopt dat zijn paradepaardje, de extra uitdaging voor superslimme scholieren waar hij voor heeft gezorgd, volgend jaar niet van tafel wordt geveegd. ‘Ook proberen we beter opgeleide leraren voor de klas te krijgen. Dat is geen sprint, maar een marathon. Het zou heel erg zonde zijn als mijn opvolger daar niet mee doorgaat.’
Hoewel Dekker het niet met elk scholieren voorstel eens is, is hij blij met de feedback. ‘Ik ben het met jullie eens dat we veel vaker de mening van leerlingen zouden moeten vragen. Met leerlingenraden bijvoorbeeld, waar ik groot voorstander van ben, maar ook door leerlingen commentaar te laten geven op hun docenten. Dit soort dingen bewijzen maar weer dat scholieren de beste adviseurs van het onderwijs zijn
Benieuwd naar Dekkers reacties op de voorstellen? Lees hier verder.
Over Young & Connected
Het effectief communiceren met kinderen en jongeren (7-18) vergt specifieke kennis en ervaring. Uitgeverij Young & Connected is hierin al meer dan 12 jaar gespecialiseerd.
Met de weekkranten Kidsweek en 7Days en de sites presenteren wij het nieuws en achtergronden op een aantrekkelijke en begrijpelijke wijze aan haar lezers. Aan Kidsweek is het educatieve lesprogramma Kidsweek in de Klas voor het basisonderwijs gekoppeld. Met Kidsweek, 7Days en Kidsweek in de Klas wordt én is lezen weer leuk!
Adverteerders bieden wij vele samenwerkingsvormen. Naast een commerciële samenwerking met Kidsweek en & 7days bieden wij onze kennis en expertise ook aan met custom publishing: communicatie op maat!
Contact
Ook kinderen en jongeren doeltreffend bereiken? Neem dan contact op met Joris van Roemburg voor alle mogelijkheden, j.vanroemburg@yandc.nl, 06-46445999.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!