Het eerste kwartaal van 2022 is voorbij en dat betekent een nieuwe ranglijst van de Instagram Top 100 en de TikTok Top 25 voor merken. Deze lijsten zijn samengesteld op basis van onafhankelijk onderzoek dat ieder kwartaal wordt uitgevoerd door Somention. Nieuwsgierig? Lees hier meer over de best presterende merken op Instagram en TikTok in Nederland.
Sinds 2020 presenteert social media bureau Somention ieder kwartaal de Instagram Top 100 voor Nederlandse merken. Vorig jaar is daar ook de Dutch TikTok Top 25 voor merk-accounts bij gekomen. De meest succesvolle Nederlandse merken (en internationale merken met een Nederlands account), worden beoordeeld op basis van het aantal volgers, aantal likes, aantal comments en de engagement rate. Ieder kwartaal zijn de merken die gemiddeld het best scoren terug te vinden in de ranglijsten. Aan het einde van het jaar zal de lijst met de meest succesvolle merken op Instagram en TikTok over heel 2022 bekend gemaakt worden.
Say it Witcha Booty
In 2021 was de Efteling de grote winnaar op Instagram en G-Star RAW op TikTok. Een aantal merken - waaronder de Efteling - waren prominent te vinden in beide lijsten, maar G-Star was nog niet terug te vinden in de Instagram Top 100. Tot nu!
Het account van G-Star RAW is dit kwartaal niet alleen een nieuwkomer in de Instagram lijst, het denim-merk wist direct de eerste plek te veroveren! Ze stalen de show met een tweede deel van de succesvolle campagne met Snoop Dogg: ‘Say it Witcha Booty’. Het vervolg van de campagne werd bekend gemaakt door middel van een video die maar liefst 2 miljoen views behaalde op Instagram. En dat rapper Eminem het Super Bowl publiek verraste in zijn G-Star jeans en dit vervolgens gedeeld werd op het account van G-Star heeft ongetwijfeld ook aan het succes bijgedragen.
Op nummer 2 in de Instagram Top 100 van Q1 vinden we Bol.com, waarna het account van de Efteling op een goede 3e plek komt. Benieuwd welke andere merken de top 100 hebben gehaald? Hieronder vind je de volledige ranglijst van de meest populaire merken op Instagram in het eerste kwartaal.
[Tekst gaat verder onder de lijst]
Dutch Instagram Top 100 - Q1 2022
1 | @gstarraw |
2 | @bol_com |
3 | @efteling |
4 | @vangoghmuseum |
5 | @theoceancleanup |
6 | @annefrankhouse_official |
7 | @schorembarbier |
8 | @giethoorn_village |
9 | @visitkeukenhof |
10 | @shell |
11 | @heineken |
12 | @canonnederland |
13 | @walibihollandofficial |
14 | @gemeenteamsterdam |
15 | @hunkemoller |
16 | @rijksmuseum |
17 | @netflixnl |
18 | @diergaardeblijdorp |
19 | @redbullned |
20 | @coolblue |
21 | @lowlands_fest |
22 | @videolandonline |
23 | @thelemontree.nl |
24 | @transavia |
25 | @meauxmeauxnl |
26 | @pinkpopfest |
27 | @attractieparktoverland |
28 | @mcdonaldsnl |
29 | @klm |
30 | @playstation_nl |
31 | @toogoodtogo.nl |
32 | @jaminonline |
33 | @blondamsterdamnl |
34 | @ns_online |
35 | @uva_amsterdam |
36 | @pathe |
37 | @wobbelboard |
38 | @unilever |
39 | @schiphol |
40 | @flugelnl |
41 | @patta_nl |
42 | @daftrucksnv |
43 | @prinsesmaximacentrum |
44 | @vanmoof |
45 | @vuamsterdam |
46 | @wondr.experience |
47 | @karwei |
48 | @albertheijn |
49 | @myjewellery |
50 | @lidlnederland |
51 | @universiteitleiden |
52 | @nintendonl |
53 | @gemeenterotterdam |
54 | @gutsgusto |
55 | @wnfnederland |
56 | @nintendoswitchnl |
57 | @thebulldogamsterdam |
58 | @radboud_uni |
59 | @tuinederland |
60 | @tonyschocolonely_nl |
61 | @artipoppe |
62 | @mostwantednl |
63 | @ritualscosmetics |
64 | @primevideonl |
65 | @bksfestival |
66 | @volkswagennl |
67 | @devegetarischeslager |
68 | @decathlonnederland |
69 | @europarcsnl |
70 | @museumvoorlinden |
71 | @tudelft |
72 | @rivieramaison |
73 | @vuecinemasnl |
74 | @bmwnederland |
75 | @hemanederland |
76 | @artis.amsterdam |
77 | @kameraexpress |
78 | @audinederland |
79 | @kfcnederland |
80 | @easytoys |
81 | @cocacola_nl |
82 | @brouwerijtij |
83 | @disneynl |
84 | @vakantiedealz |
85 | @wildlandsnl |
86 | @beeksebergen |
87 | @debijenkorf |
88 | @lentezoet |
89 | @dilleenkamille |
90 | @xenos_nl |
91 | @kruidvat |
92 | @disneyplusnl |
93 | @coopsupermarkt |
94 | @prenatal_nl |
95 | @sneakerjagers |
96 | @kwantum_nederland |
97 | @aktiesport.nl |
98 | @cruyff |
99 | @chocomelnl |
100 | @shoeby |
Smakelijk en herkenbaar
Het is het tweede jaar van de Dutch TikTok Top 25 en dat betekent nieuwe kansen voor Nederlandse merken. G-star mag zich ook op het populaire video kanaal de absolute nummer 1 noemen dit kwartaal. Het Rode Kruis staat op een nette tweede plaats, met name door de succesvolle help-video’s over wat te doen in lastige situaties. Op de derde plek staat Happy Italy NL. De Italiaanse restaurantketen weet met smakelijke en herkenbare content hun doelgroep goed te bereiken.
@happyitalynl Of course you are! 🤩 #happyitalynl #fyp #pastatiktok ♬ original sound - Brooke Darwin
Bekijk hieronder welke andere merken dit eerste kwartaal een plek in de Dutch TikTok Top 25 hebben behaald.
Dutch TikTok Top 25 - Q1 2022
1 | @gstarraw |
2 | @rodekruis |
3 | @happyitalynl |
4 | @ingnederland |
5 | @pathe |
6 | @ritualscosmetics |
7 | @attractieparktoverland |
8 | @kfcnederland |
9 | @efteling |
10 | @candymansnoep |
11 | @schipholairport |
12 | @bol.com |
13 | @vakantiedealz |
14 | @albertheijn |
15 | @intertoys.nl |
16 | @netflixnl |
17 | @easywalker_official |
18 | @newyorkpizza_nl |
19 | @duinrell |
20 | @volkswagen_nl |
21 | @hema.amsterdam |
22 | @dominos_nl |
23 | @aktiesport |
24 | @clandebanlieue |
25 | @redbullned |
Toelichting onderzoek
In dit onafhankelijke onderzoek is voor de selectie van de merk-accounts op Instagram en TikTok met een aantal zaken rekening gehouden. Om een betrouwbare engagement rate te krijgen zijn alleen Instagram-accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers en TikTok-accounts vanaf 1.000 volgers. De engagement rate is het aantal reacties en likes per post, gedeeld door het aantal volgers. Uitgesloten van het onderzoek zijn accounts van (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, agencies en sportclubs. Daarnaast zijn accounts met een 18+ instelling (zoals die van een aantal alcoholhoudende dranken en loterijen) uitgesloten i.v.m. settings van het social platform.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!