Niet-traditionele aanbieders veroveren financiële markt
Er blijkt vraag te zijn onder consumenten naar nieuwe aanbieders van financiële diensten. Datamonitor deed onderzoek in zes Europese landen en vond bijvoorbeeld dat 42 procent van de Fransen wel een verzekering bij een nutsbedrijf af wil sluiten. Dat zijn 25 miljoen consumenten. In Italië wil 34 procent wel naar het nutsbedrijf; in Spanje 33 procent en in Zweden wil 34 procent wel voor bankproducten naar de supermarkt. Deze nieuwkomers hebben bovendien over het algemeen een hogere serviceperceptie bij de consument. In Spanje vindt 86 procent dat ze een prima service van hun nutsbedrijf krijgen, terwijl 74 procent dat van zijn bank zegt.
In het Verenigd Koninkrijk bieden de supermarkten Sainsbury’s, Tesco en Marks & Spencer al financiële diensten aan. In Frankrijk zijn o.a. retailers Carrefour en Auchan de financiële markt op gegaan. In Duitsland is er een partnership tussen Tchibo en AXA; in Nederland tussen Albert Heijn en Aegon. Autofabrikanten die financiële diensten aanbieden zijn onder meer Volkswagen, BMW, Ford en General Motors.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe financiële markt is zeer aantrekkelijk voor supermarkten en nutsbedrijven; het is een manier om de klantenloyaliteit te verhogen, de share of wallet te vergroten en het merk te versterken. Anderzijds profiteren deze spelers van een goede positionering, veelvuldig klantcontact, een sterk merk, goede toegankelijkheid en een bestaande fysieke infrastructuur.
Volgens Datamonitor is er veel te zeggen voor samenwerking tussen de nieuwkomers en de traditionele financiële dienstverleners, die immers over meer productkennis beschikken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid