Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet-traditionele aanbieders veroveren financiële markt

Als de traditionele financiële dienstverleners niet alert zijn zullen ze snel terrein verliezen aan nieuwe spelers zoals supermarkten en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er blijkt vraag te zijn onder consumenten naar nieuwe aanbieders van financiële diensten. Datamonitor deed onderzoek in zes Europese landen en vond bijvoorbeeld dat 42 procent van de Fransen wel een verzekering bij een nutsbedrijf af wil sluiten. Dat zijn 25 miljoen consumenten. In Italië wil 34 procent wel naar het nutsbedrijf; in Spanje 33 procent en in Zweden wil 34 procent wel voor bankproducten naar de supermarkt. Deze nieuwkomers hebben bovendien over het algemeen een hogere serviceperceptie bij de consument. In Spanje vindt 86 procent dat ze een prima service van hun nutsbedrijf krijgen, terwijl 74 procent dat van zijn bank zegt.

related partner content for mobile comes here

In het Verenigd Koninkrijk bieden de supermarkten Sainsbury’s, Tesco en Marks & Spencer al financiële diensten aan. In Frankrijk zijn o.a. retailers Carrefour en Auchan de financiële markt op gegaan. In Duitsland is er een partnership tussen Tchibo en AXA; in Nederland tussen Albert Heijn en Aegon. Autofabrikanten die financiële diensten aanbieden zijn onder meer Volkswagen, BMW, Ford en General Motors.

De financiële markt is zeer aantrekkelijk voor supermarkten en nutsbedrijven; het is een manier om de klantenloyaliteit te verhogen, de share of wallet te vergroten en het merk te versterken. Anderzijds profiteren deze spelers van een goede positionering, veelvuldig klantcontact, een sterk merk, goede toegankelijkheid en een bestaande fysieke infrastructuur.

Volgens Datamonitor is er veel te zeggen voor samenwerking tussen de nieuwkomers en de traditionele financiële dienstverleners, die immers over meer productkennis beschikken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in