Overslaan en naar de inhoud gaan

Een fusie is nog geen samensmelting

Fusies zijn aan de orde van dag in de directmarketingsector. Maar als het stof van de samenvoeging eenmaal is neergedaald, blijkt dat de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook als er geen (al dan niet gedwongen) ontslagen vallen, lokt een fusie altijd onrust en verzet uit. Mensen laten zich nu eenmaal niet zonder slag of stoot uit hun vertrouwde werkomgeving halen en de eigen bedrijfscultuur blijkt vaak veel taaier dan de fusiepartners dachten. Groepsgedrag is meestal verrassend sterk verankerd, collega's hokken het liefst bij elkaar en mengen zich niet met het personeel van de fusiepartner. Dit soort mechanismen is moeilijk te voorkomen, maar wel enigszins in te dammen door direct in het begin een aantal maatregelen te nemen. Allereerst is absolute duidelijkheid geboden, met andere woorden: niet net doen alsof iedereen gewoon door kan gaan met zijn oude manier van werken. Ook is het belangrijk dat het middenmanagement al in het stadium van de voorbereidingen zijn verantwoordelijkheid neemt. En last but not least mag er geen misverstand over be-staan dat de fusie onontkoombaar is, en dat men dus best sceptisch mag zijn, maar dat er geen weg terug is. In een volgende fase zijn bijeenkomsten met het hele bedrijf nuttig, zodat iedereen op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen en in de gelegenheid is om vragen te stellen en zorgen te uiten. En verder: heikele onderwer-pen niet schuwen en steeds een positieve agenda uitzetten!

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>bron: Campaign<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in