Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers en reclame/PR medewerkers kampioen solliciteren

Marketeers en werknemers in de PR, reclame en communicatie zijn massaal op zoek naar een andere baan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit analyses in opdracht van de , uitgevoerd door de Intelligence Group. 

related partner content for mobile comes here

Alleen c allcenter medewerkers proberen vaker om ergens anders aan de bak te komen. Bijna twee op de drie callcenter medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd. Een score die overeenkomt met de tradioneel hoge doorloop in deze beroepsgroep. 

Maar ook marketeers en personen die werkzaam zijn in de PR, reclame en communicatie scoren hoog. Van de reclame/communicatie en PR medewerkers heeft de helft het afgelopen jaar gesolliciteerd, direct gevolgd door de marketeers met 48%. De zwaar door de crisis getroffen sector grafische dienstverlening sluit de top-5 af met 43%.

Opvallend is dat werkzame personen in de verpleging, verzorging en bouw het minst van alle beroepsgroepen solliciteren. Dit ondanks het feit dat veel mensen in deze beroepsgroep hun baan (dreigen te) verliezen.  Directie en ICT’ers solliciteren minder dan gemiddeld. Zij kunnen zich een afwachtende houding permitteren omdat ze eerder zullen worden benaderd door een werkgever.

Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, vindt het overigens een positief teken dat werknemers in de reclamewereld er op uittrekken om nieuw werk te zoeken. &;Door actief te solliciteren nemen ze regie over hun eigen toekomst, terwijl passieve doelgroepen kansen op de arbeidsmarkt verliezen.&;

Beroepsgroepen die afgelopen jaar het meest hebben gesolliciteerd

Callcenter medewerker 64%
Reclame/communicatie/PR 50%
Marketing 48%
Sport 46%
Grafisch 43%

Beroepsgroepen die afgelopen jaar het minst hebben gesolliciteerd

Verpleging/verzorging 23%
Bouw 25%
Directie/(interim)-management 25%
ICT/automatisering 25%
Productie 26%

juni en juli 2014 heeft Intelligence Group 7.398 personen ondervraagd op het gebied van employability en arbeidsmarktgedrag in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het AGO is een continu onderzoek dat sinds 2003 het gedrag en de voorkeur van de Nederlandse beroepsbevolking meet. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in