Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze 10 jonge communicatietoppers bepalen de toekomst van het vak

Ze zijn jong, Nederlands, vernieuwend en we gaan/blijven van ze horen
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Veelbesproken, vaak genoemd, maar een tikkeltje voorspelbaar is-ie wel, die jaarlijkse top-25 van meest inspirerende communicatieprofessionals.

related partner content for mobile comes here

Waar blijft de vernieuwing?

Een ding is zeker: de volgende generatie staat klaar. En dit zijn - in volstrekt willekeurige volgorde - de 10 grootste talenten van Nederland (en daarbuiten).

1. Hafida Abahai


Hafida-Abahai-Headshot-zw-150x150.jpg
Hafida-Abahai-Headshot-zw-150x150.jpg

CEO Weber Shandwick.

Hoe konden we Hafida al die tijd over het hoofd zien? Misschien omdat Weber Shandwick de laatste jaren in Nederland weinig indruk maakte. Of beter: niet de statuur heeft die het internationaal wel heeft (maar zie ook Burson Marsteller, Fleishman Hillard). Maar dat gaat volgens kenners veranderen met Hafida - nog lang geen 35 lentes jong - als managing director. Let wel, loopt al vanaf haar 21e rond in het vak. Levensmotto: doe waar je blij van wordt. En dat drie keer. En dat is precies wat (het voorheen nogal stijve) Weber Shandwick nodig heeft.

2. Anne Koning


H

anne_koning_netflix.jpg
anne_koning_netflix.jpg

oofd Social Media EMEA Netflix

Montessorikind dat, volgens eigen zeggen, werkt bij een bedrijf met een Montessoricultuur. En dat komt goed uit, want Anne Koning houdt niet van vakjes. Is ze van de PR? Of is ze van de social? Maakt het uit. Ze is van nu. En ze doet de socialemediastrategie van Netflix voor EMEA. Denk aan Twittercampagnes van House of Cards, denk aan Anne. Volgens de mensen die met haar werken, de mensen die haar volgen en de mensen die haar kennen is ze gewoon een - pardon - beest. Maar wel een van de bescheiden soort. Puntje van kritiek: mag voor een socialemediastrateeg nog wel iets aan het aantal Twittervolgers op haar persoonlijke account doen.

3. Wouter Glaser


wouter_gklaseer.jpg
wouter_gklaseer.jpg

Eigenaar-directeur Glasnost

Pietje Bell van de communicatie. Keert terug tot de oorsprong van het vak. Publiciteit scoren. Hoe dan ook, waar dan ook, met alle mogelijke middelen. En is daar gewoon echt baas in. Wat de VPRA daar verder ook van vindt.

 

4. Marloes van der Laan


marloes_van_der_laan.jpg
marloes_van_der_laan.jpg

Hoofd communicatie EU en Noord-Europa Uber

Verdient alleen een pluim voor haar loyaliteit. Want al valt er ongeveer dagelijks een lijk uit de kast, en al wordt er elke week wel ergens ter wereld weer een beerput geopend: Marloes blijft trouw en geduldig staan op haar taxistandplaats. Prettig mens, standvastig, rug recht, veel talent. Werkt hard aan het nieuwe Uber.

 

5. Tineke Meijerman


Hoofd Communicatie Facebook

Gepokt bij Hill and Knowlton (ook wel H+K Strategies), gemazeld bij Facebook. Tineke Meijerman is alles wat een modern communicatiemens moet zijn. Blijft overeind, alleen al door niet op alles in te gaan wat er voorbij komt. Communicatie is keuzes maken, vindt Tineke. En terecht. Moet alleen leren om binnen een half jaar haar e-mails te beantwoorden. Of is dat iets van vroeger?

 

6. Anoek Eckhardt


Hoofd Corporate Communicatie EMEA LinkedIn

Eigenlijk wonderbaarlijk dat dit PR-talent niet veel vaker genoemd wordt. Mag nog wel iets meer haar eigen netwerk inzetten voor een plek bij de top-25. Daar heeft ze - denken wij - wel kijk op.

 

7. Janneke van Heugten
Oprichtster Vaker in de media (VIDM)

Had het aan Janneke van Heugten gelegen, dan zag de top 25 er heel anders uit. Diverser. Ethnischer. Vrouwelijker. Jonger. Een enkele onvermijdelijke blanke vijftiger daargelaten. Vaakgenoemd, veelgeroemd. Om haar niet aflatende strijd om voor meer diversiteit in de media. Voor maar 69,95 staat u al als deskundige op de bellijst van redacties. Voor minder dan 500 euro krijgt u een VIP-behandeling. Aarzel niet en boek u zelf naar meer landelijke deskundigheid!

8. Carlijn Postma


Oprichter The Post

Beetje op het randje, deze Carlijn, want (vooruitstrevende) content marketeer. Maar hé, wat is nog het randje en wat is de kern? Alles is communicatie bij Carlijn en integratie is alles. Duidelijk the choice of a new generation.

 

9. Joanne Reinhard


Adviseur & Samhoudt

Twee jaar geleden ontdekten we Joanne in Londen. Ze werkte - nog geen 25 - bij het beroemde Behavioural Institute. Inmiddels heeft nudgend Nederland haar ontdekt. &Samhoudt - van de restaurants en de advisering - was zo slim haar vast te leggen. Een briljante gedragswetenschapper die meekijkt in je keuken, wat wil je als communicatiemanager nog meer.

 

10. Joris Evers


joris_la_liga.jpg
joris_la_liga.jpg

Hoofd Communicatie #ItsLaLiga

Gelukkig, toch nog een jongetje op de lijst. Gaan we Joris ooit nog terugzien in Nederland? Schopte het van eenvoudig tech-journalist tot de man die Netflix in Europa op de kaart zette, hetgeen hem een hoge notering in de top 25 van vorig jaar opleverde. Dook na een sabbatical op in Spanje om La Liga, de Spaanse KNVB te Neflixiseren. Voetbal, bingen, series, content, snapt-u? Communicatieafdeling KNVB, ga eens langs daar. Wij twijfelen tussen talent en man die het allang gemaakt heeft, tussen Nederlander en Spanjaard. Maar hé, zijn wij niet allen Europeaan? En we willen hem graag nog even onder de aandacht brengen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in