AH koploper in duurzaamheid supermarkten
Rank a Brand onderzocht de online beschikbare duurzaamheidsverslagen van de 20 grootste supermarktketens in Nederland, en zette de concrete doelstellingen en prestaties op een rij. Nederlandse supermarktketens hebben in 2011 volgens de onderzoekers weer wat stappen gemaakt als het gaat om verantwoord ondernemen. Zo zijn drie ketens volledig overgestapt op groene stroom en heeft na supermarkt Plus ook Spar gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen.
Transparantie over verantwoord ondernemen is bij de supermarkten iets verbeterd. Rank a Brand woordvoerder Verie Aarts: 'De scores van de supermarktketens zijn gemiddeld met 40% omhoog gegaan. Zo rapporteren Dekamarkt en Jumbo nu hun omzetaandeel voor biologische producten. Andere ketens zijn duidelijker over eerlijke koffie, eerlijke chocolade, verantwoorde vis, of diervriendelijker vlees. Met die informatie kunnen wij de supermarkten steeds scherper vergelijken.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens Aarts ligt er desondanks nog steeds een kloof tussen de marketing en duidelijkheid over de prestaties. 'Bijna iedere supermarkt geeft op de eigen website een beschrijving over duurzaam gevangen vis, diervriendelijk vlees, scharreleieren, biologische en fairtrade producten, energiebesparing en minder verpakkingen. Maar voor welk deel van de verkoop geldt dit, of met welk percentage is afval en energiegebruik verminderd? Het is nu van belang dat de supermarkten een overstap maken van alleen foldertjesmentaliteit naar ook een jaarlijkse duurzaamheidsverslaglegging. De consument moet dus nog even wachten voordat de eerste supermarktketen aantoont volledig groen en eerlijk te werken. Maar elke stap in die richting juichen we toe.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid