Overslaan en naar de inhoud gaan

Ilse en Google meest gebruikte zoekmachines

Ilse en Google zijn verwikkeld in een nek aan nek race om de titel ‘meest gebruikte zoekmachine van Nederland’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van Checkit onder internetgebruikers blijkt dat Ilse en Google beide een marktaandeel hebben van 34%. Checkit onderzoekt ieder kwartaal in samenwerking met Nedstat, het gebruik van zoekmachines in Nederland. Ilse is in de laatste meting nog altijd nummer één, maaar moet deze plaats wel delen met Google, dat het afgelopen kwartaal bijna verdubbelde. Op ruimte afstand volgt Altavista (6%), die verder aan marktaandeel heeft verloren. Vindex is in een vrije val geraakt. Het tweede kwartaal van 2001 had deze nog een marktaandeel van 12%, in het vierde kwartaal van nog maar 4% (plaats 6). Een goede stijger is Ixquick. Deze van oorsprong Nederlandse meta zoekmachine werd in Duitsland onlangs uitgeroepen tot de beste zoekmachine van 2001 en heeft een marktaandeel van 5%. Checkit verwacht overigens dat op lange termijn twee echte grote zoekmachines zullen overblijven, waarschijnlijk een nationale en een internationaal georiënteerde zoekmachine. Ilse en Google maken hiervoor de meeste kans.

related partner content for mobile comes here

De top 5 van meest gebruikte zoekmachines:

Positie Zoekmachine Q4 2001

1 Ilse.nl 34%

2 Google.com 34%

3 Altavista.nl 6%

4 Vinden.nl 5%

5 Ixquick.com 5%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in