Chinese tv-reclame: traditioneel en terughoudend
Reclame moet aansluiten bij de belevingswereld van de cultuur waarop de reclame zich richt. Logisch dus dat tv-reclame in China heel anders is dan we in het Westen gewend zijn. Maar waar zitten die verschillen nu in? Een vergelijking leert dat reclame in China meer op traditie en geschiedenis gericht is. Terwijl de Amerikaanse adverteerder vaak meteen duidelijk maakt waarom zijn product beter is dan dat van de concurrentie, is men in China terughoudender. Tot zover weinig reden voor verbazing. Wat wel opvalt bij de vergelijking is dat Amerikaanse commercials meer groepsgericht zijn. Dat lijkt strijdig met het feit dat de Westerse cultuur individualistischer is dan die van China. Toch is het niet zo vreemd. Om te laten zien dat iemand met zijn nieuwe aankoop goede sier maakt, moet je ook die anderen laten zien. En Chinese tv-reclame beperkt zich nu vaak tot het tonen van het product, net als in de begindagen van de tv-reclame hier.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid