Overslaan en naar de inhoud gaan

“Welke factoren zijn essentieel bij het ontwerpen van een waardevolle mobiele gebruikerservaring?"

Studenten hebben de toekomst en daarom brengt MobileMarketing.nl met regelmaat diverse scripties alvast onder de aandacht. Dit maal de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Haar onderzoek gaat in op het belang van het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring en welke factoren hiervoor bepalend zijn.
Het uitgangspunt van dit onderzoek is dat het productmodel (hoe het product daadwerkelijk werkt) overeen komt met het mentale model (hoe de gebruiker verwacht dat het product werkt). Dit is gebaseerd op de theorie van verschillende experts (Weinschenk, Bradley, Jones & Marsden). Dit wordt als uitgangspunt gebruikt, omdat de mobiele gebruiker en zijn ervaring centraal staan in dit onderzoek.

related partner content for mobile comes here

De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt:
“Welke factoren zijn essentieel bij het ontwerpen van een waardevolle mobiele gebruikerservaring voor zowel de doelgroep (culturele en erfgoed sector) als het merk?”
Om antwoord te krijgen op deze hoofdvraag is er gebruik gemaakt van literatuuronderzoek en empirisch onderzoek. Voor het empirisch onderzoek is gebruik gemaakt van interviews, probes, observaties, contextmapping en testsessies. Onderwerpen als psychologie, context, mobiele kenmerken en gedrag zijn onder andere hierbij onderzocht. De resultaten van de verschillende onderzoeken zijn naast elkaar gelegd om hiermee verbanden te kunnen leggen, discussies aan te gaan en om er conclusies uit te trekken. Dit is vervolgens verwerkt in een scriptie.

Rafaela van Meurs

De bevindingen uit dit onderzoek hebben geleid tot een aantal ontwerpprincipes die essentieel zijn voor het ontwerpen van een waardevolle mobiele gebruikerservaring, zoals 'waarheid', 'verlichting' en 'controle'. De ontwerpprincipes 'vrijheid' en 'verwondering' zijn belangrijk voor een mobiele gebruiker en dienen dus altijd in een mobiel product te worden toegepast.

Bij het ontwikkelen van een mobiel product is het belangrijk vooraf onderzoek te doen naar de behoeften van een mobiele gebruiker. Op deze manier kan het productmodel beter aansluiten op het mentale model. Ik heb een spinnenwebmodel ontworpen die de mobiele behoeften van een gebruiker in kaart brengt. Deze kan op verschillende manieren worden toegepast door bijvoorbeeld de huidige uitingen van het merk met de gebruikersbehoeften te vergelijken. Op deze manier wordt inzichtelijk waar het merk op in kan spelen om aan de verwachtingen te voldoen van de gebruiker.

Met het onderzoek is bewezen dat het belangrijk is om online uitingen te optimaliseren voor mobiel en dat hiervoor andere ontwerpprincipes en richtlijnen gelden dan voor andere devices. Het gaat namelijk om een ander soort interactie en gebruikerservaring. Het is belangrijk rekening te houden met de verwachtingen van de gebruiker. De optimale gebruikerservaring kan niet geheel worden ontworpen, omdat er ook factoren meespelen waar de ontwerper weinig invloed op heeft (zoals psychologische factoren en de telkens veranderende omgeving van een mobiele gebruiker). Hiermee dient een ontwerper echter wel rekening mee te houden tijdens het ontwikkelen van de mobiele toepassing.

De bevindingen zijn gebruikt voor het ontwerpen van een interactief product: een mobiele applicatie voor Het Concertgebouw, een concertzaal voor klassieke muziek. De doelgroep van deze applicatie houdt van klassieke muziek, maar vindt de drempel nog te hoog om een concert te bezoeken doordat hij te weinig kennis heeft over de klassieke muziek. De applicatie helpt de gebruiker te leren luisteren naar het verhaal en de emotie die door de muziek worden verteld. De gebruiker luistert naar een muziekstuk, leest hierover de feitjes en maakt vervolgens een collage over zijn interpretatie van het verhaal. Deze collage kan hij vergelijken met die van experts, zodat bekeken kan worden of het verhaal goed is begrepen. Op deze manier wordt de kennis verrijkt en het bezoeken van een klassiek concert laagdrempeliger.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in