Overslaan en naar de inhoud gaan

Lees dit!! Hoe ‘social proof’ het gedrag kan sturen

Waarom het uitmaakt wie iets aanbeveelt
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Gisteren liep ik langs boekhandel Spijkerman in Eindhoven. In de etalage prijkte Het Smelt, de debuutroman van Lize Spit. De eigenaar van de boekhandel, bekend en gewaardeerd om zijn inhoudelijke adviezen, had op het boek een kattenbelletje gepind met daarop: ‘Lees dit!!!!!’

related partner content for mobile comes here

Lekenlessen

Vertellen wat jij doet in de hoop dat anderen het ook gaan doen; het is een beproefde manier om mensen in beweging te krijgen. Veel organisaties maken gebruik van ‘social proof’. Hierbij krijgen de ervaringen van leken steeds vaker voorrang op de kritische blik van de professional. De vraag is of dat wel verstandig is. En wanneer is ‘social proof’ echt effectief?

Herregods

Terug naar de aanbeveling van de boekverkoper. In de stationshal trekt hetzelfde boek later die dag weer mijn aandacht. Een abri toont de cover met daarop een uitvergrote tweet van een fan. Twee abri’s verder lees ik een andere testimonial. En daarna weer één en nog één.

“Meegaan in de hype en vaststellen dat die geheel en al terecht is. Geweldig debuut van ”. Afzender: .

Terwijl ik ‘s ochtends voor de etalage van boekhandel Spijkerman getriggerd werd door een persoonlijke aanprijzing, denk ik nu: Who the f* is ?

Lettervreter

De twee bijna identieke voorbeelden van ‘social proof’ hebben dus een tegengestelde uitwerking op mij. In beide gevallen wordt de ervaring van de één gedeeld om het gedrag van de ander te sturen. Maar de aanprijzing van lettervreter Spijkerman acht ik waardevoller dan die van zes onbekende recensenten. Mensen zoals jij en ik?

Via hun Twitteraccounts weet ik in middels dat één van hen persverantwoordelijke is bij een Belgisch Ziekenfonds, de anderen zijn webarchitect, producent van promotiefilms, Feyenoord-fan of dol op Golden Retrievers.

Nee, ik voel geen sterkte behoefte bij deze groep te horen. En laat dat nou nét het mechanisme zijn waarop het effect van ‘social proof’ is gestoeld: het menselijk verlangen er bij te horen.

Eenduidig 

‘Social proof’ is een krachtige methode om gedrag te sturen, maar het heeft pas echt effect als de ontvanger zich kan personifiëren met de zender. Hoe eenduidiger de doelgroep en specifieker de context des te groter is de kans op succes.

Maar ja … Who the f* is  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in