De uittocht van de Proctoids


Ze worden ook wel Proctoids genoemd, met referentie naar het hoge kloongehalte van Procter & Gamble-executives, streng opgevoed en opgeleid volgens de heilige P&G-principes aan wat wel de beste ‘marketingacademie’ ter wereld wordt genoemd. De saneringen van de afgelopen jaren en de centralisatie van de Europese operaties in Genève hebben een uittocht van P&G-executives op gang gebracht. Volgens sommigen zullen deze executives het moeilijk krijgen in een andere onderneming. Is dat zo? Marketing Week is langsgegaan bij een aantal ex-Proctoids en stelt vast dat het op zich wel meevalt. John Hardie bijvoorbeeld is bezig met een succesvolle carrière als directeur bij Walt Disney Television International. Hardie waarschuwt er wel voor dat de P&G-marketingmethode niet simpelweg kan worden toegepast in een andere business: ‘Probeer niet om hetzelfde procédé toe te passen. Je kunt overkomen als arrogant of als iemand die het niet snapt en zult het niet redden.’ Ex-P&G’ers moeten dus veel aanpassingsvermogen hebben. Het belangrijkste verschil tussen P&G en andere ondernemingen: ‘P&G is goed in de marketing van producten die niet beter zijn dan de rest.’
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid