Kwantiem over contentmarketing


Afgelopen week was ik bij de eerste Kwantiem bijeenkomst over contentmarketing. Kantiem is een initiatief van feeder en neiuwe bomen. Twee Haarlemse bureaus met een focus op contentmarketing, maar elk met hun eigen focus. Na afloop heb ik Karek Kolb van feeder en Mark Rosbergen van nieuwe bomen een paar vragen gesteld over hun initiatief.
Wat willen jullie met Kwantiem bereiken?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKarel: Met Kwantiem willen we contentmarketing bekendmaken onder mensen die er in hun dagelijkse praktijk mee te maken krijgen, denk aan uitgevers bijvoorbeeld. Vooral die mensen willen we bereiken die niet op elk congres voor en naar elkaar praten en luisteren, we willen de blogosfeer ontstijgen zeg maar. We nodigen daarom ook sprekers uit waar we zelf benieuwd naar zijn, die hun praktijkervaringen willen delen met mensen die er meteen mee aan de slag kunnen.
Mark: Met Kwantiem willen we ook verschillende invalshoeken laten zien. Vanavond ging het over B-to-C, kortingen, conversie en nieuwsbrieven. De volgende keer gaat het over B-to-B en willen we ons richten op fiscaal-juridische professionals. Een groep die in principe weinig kennis deelt, anders dan er een rekening voor te sturen. Hoe claim je als advocaat een kennisgebied/thema? Hoe maak je je zichtbaar en bouw je relaties via content? Hoe combineer je het maken van content met een dagelijkse, drukke praktijk? In februari gaan we hier op in.
Waar komt de naam Kwantiem vandaan?
Karel: Kwantiem staat eigenlijk voor in intieme sfeer een kwartier naar een visionair contentmarketing verhaal luisteren, een zogenaamde kwantiemleap (sprong in de toekomst). Kwantiem.nl is de plek waar we geregeld artikelen plaats over de theorie en praktijk van contentmarketing, zo’n vier keer per jaar organiseren we bovendien een kwantiemleap: een klein event met een inspirerende spreker, op het kantoor van feeder in Haarlem. Vanavond was de eerste, met Vincent Heidinga.
Jullie zijn contentmarketing gurus. Wat is jullie pitch voor beginners?
Karel: Contentmarketing klinkt duur maar is in de basis een kwestie van een eenvoudig driestappenplan: insights verzamelen, witte vlekken daarin ontdekken, die vlekken opvullen met relevante content. Je kunt er vandaag nog mee beginnen op basis van onze preso in 20 slides.
Mark: Bedrijven en organisaties kunnen minder vertrouwen op traditionele media om hun klanten te bereiken. Ze zullen zelf moeten gaan uitgeven.
Wat gaat er vaak fout met contentmarketing?
Karel: Dat het ad hoc wordt uitgevoerd zonder verantwoordelijken aan te wijzen. Dan bloedt het dood en kun je ook de beslissers binnen je bedrijf dus niet overtuigen van het belang om tijd en geld voor contentmarketing vrij te maken.
Mark: Structuur, je moet het echt gaan inbedden in je organisatie. Anders hou je het inderdaad niet vol.
Hoe ga je met contentmarketing aan de slag?
Karel: Binnen 2 minuten, die heb je nodig om onze praktische handleiding van 20 slides te bekijken.
Mark: Op onze website vind je een whitepaper met de stappen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een contentmarketing-strategie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid