Overheid lanceert megacampagne MONO over smartphones en veilig rijden
De overheid start een langdurige, grootschalige campagne tegen het onveilig gebruik van smartphones in het verkeer. Deze richt zich vooral op gedrag. Met de campagne MONO wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat fietsers en automobilisten bewegen hun smartphone zo in te stellen dat er tijdens het rijden geen berichten doorkomen. Ook wordt verzenders van berichten gevraagd geen berichten sturen als ze weten dat iemand onderweg is.
MONO staat letterlijk voor één of alleen. Ofwel focus onderweg op één ding, namelijk het verkeer. De MONO-campagne zal langdurig lopen. Het is de bedoeling dat het beeldmerk minimaal 10 jaar wordt gebruikt. Wat de BOB-campagne voor drank is, moet MONO voor de smartphone worden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta(Tekst loopt verder onder video)
Angst
MONO pakt een belangrijk probleem aan. Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot.
Toch toont de campagne bewust niet de gevaren van het gebruik van de smartphone. ‘We hebben veel gedragsonderzoek gedaan voor deze campagne, en daaruit blijkt dat de zogenaamde fear appeal niet, of zelfs averechts werkt’, zegt Joeri Jansen, creative director van Roorda, het bureau achter de campagne. ‘De campagne-MONO heeft daarom als uitgangspunt dat het normaal is om niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Het blijkt effectiever om naast het veranderen van het gedrag tijdens het rijden, ook de binnenkomende berichten te stoppen.’
Ook verzenders een doelgroep
De campagne geeft daarvoor verschillende tips. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten, de ander bergt ‘m op in het handschoenenvakje, een derde kiest voor de ‘niet-storen’ functie. Omdat deze apps nog niet zo bekend zijn, ligt hier de nadruk op.
Ook de verzenders van de berichten zijn een belangrijke doelgroep, aldus Jansen: ‘Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat niet alleen de bestuurders zelf, maar ook de verzenders niet willen dat de bestuurder tijdens het rijden wordt afgeleid.’
(Tekst loopt verder onder video)
Campagne en convenant
De MONO-campagne gaat meerdere jaren lopen. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne wordt afgetrapt met een serie commercials, attentieborden langs de weg en posts op sociale media. Bioscoop en radio spotjes starten 1 en 2 weken later. Daarnaast zijn de borden tegen langs provinciale en gemeentelijke wegen te zien.
De campagne wordt breed gedragen. In 2017 tekenden ruim 40 organisaties het Convenant Veilig gebruik smartfuncties in het verkeer op initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daaronder onder meer ANWB, Team Alert, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en Nederland-ICT. De MONO-campagne is in samenwerking met deze organisaties ontwikkeld en zal ook door de partners worden verspreid.
Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Strategie: Christine Swankhuisen en Daniëlle Broeze (Tabula Rasa) en Paul Sijtsma (Roorda)
Concept: Joeri Jansen, Roy Frencken en Edward van der Veen
Creatie: Joeri Jansen, Roy Frencken, Edward van der Veen, Marco de Jong en Jurriaan Noij
Account: Hans Bauman en Donna Zweevel
Producer bureau: Marcel Ossendrijver
Regie TVC: Sven Super (InCaseOfFire)
Producer: Arjan Oosterveer (InCaseOfFire)
Camera: Rutger Storm
Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)
Postproductie: The Compound
Grading: Crabsalad
Sound design: Soundcircus
Muziek: Merlijn Snitker
Design: Raphael Bartels
Fotografie: Jeroen Hofman
Uitwerking: Dino Kho en Jacqueline Krijnen
Regie digital content: Hetty de Kruijf (InCaseOfFire)
Verantwoordelijk bij klant: Marije Slagboom, Michiel Dammen, Maarten Ederveen en Monique Taal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidHet zou beter NoMo genoemd worden... kort voor No Mobiel tijdens het rijden.
op de motorkap van de auto die getoond werd in de campagne van de overheid stond duidelijk,, MO NO,,....Ik weet niet waarom maar ik kon niet anders denken dat hier opgeroepen werd om een duidelijk neen tegen mohammed, ik zal vast niet de enige zijn die deze link legt.Erg onnadenkend van de overheid.
@Bastiaan. Jouw naam doet denken aan baviaan. Erg onnadenkend van je ouders. Of toch niet?
@Gekker MoetHetNietWorden....,,Baviaan,, dat dier is toch niet in opspraak in de Nederlandse samenleving...De jongeren met de naam Mo zijn gezien de feiten Oververtegenwoordigd in de jeugd gevangenissen en ook de PVV heeft onlangs nog een cartoon wedstrijd over de profeet Mo,afgeblazen.Dus zodra mensen de letters MO NO lezen zullen ze zich afvragen,,word hier Mo dus Mohammed mee bedoelt? En wat betreft mijn naam betekenis....,,de Verhevene de Eerbied Waardige,,...dus mijn ouders wisten al bij mijn geboorte welke naam ik verdiende..
Als 'fear appeal' niet werkt, waarom zet die zelfde overheid dan weerzinwekkende foto's op een pakje sigaretten? Internationale voorbeelden uit het verleden te over waar het dus juist wel werkt. Wederom een onzin onderzoek om er weer eens een kutconcept doorheen te jassen. Totaal ongeloofwaardige commercials, met name met die crimineel. Maar na metingen zullen ze straks wel uitermate goed hebben gescoord, volgens een woordvoerder van het budgettair verantwoordelijke ministerie.
@Bastiaan
Bas, jongen. Ben je weer uit de kliniek ontsnapt? Doe dat nou niet...
Mono=mobiel onderweg niet opnemen
wij doen steeds ons best om de onderste regel op het mono bord ook te lezen: is niet te lezen.
testen ze bilboard wel ?
Duitsland , die heeft duidelijke waarschuwing borden , maak die maar Europees !!!
Is er een app MoNo?
Zodat ik berichten makkelijk onderweg kan muren?
maakt weer geen indruk ,zo'n belangrijke actie , zonde van het geld.
op de Autobahn , daar heeft men foto's van de gevolgen , die zeggen genoeg in alle talen .
Inhoud van de actie is prima maar de onbegrijpelijke leus is een enorme misser.
Nog nergens heb ik uitgelegd gekregen waar die vier wolkerige letters precies voor staan. Klungelig ontworpen...
De muziek voorspelt niet veel goeds... maar verrassend genoeg loopt alles net even anders. Prima!
Goed om na het treinwrak van Prorail een campagne te zien waarin de fear appeal achterwege blijft. Als gedragsverandering het doel is, heeft gewenst gedrag tonen een grotere kans van slagen. Daarom is de film met de criminelen natuurlijk een hele vreemde eend in de bijt (de excuserende VO is zich hier ook van bewust). Dit wordt versterkt omdat de boeven ver buiten de in-group van de kijker staan. Verreweg de meeste Nederlanders zijn immers geen crimineel, dus daar nemen we ook minder snel iets van aan ;)
Wel leuk om te zien hoe de weggebruikers uit de verschillende commercials elkaar in de eindsituatie daadwerkelijk tegenkomen. Dat geeft echt het gevoel van een reële 'wereld' waarin deze spelers zich bewegen, met alle complexe (verkeers)interacties die daar bij horen.
Ik deel de genoemde reserveringen m.b.t. naam en beeldmerk. BOB was warm en dichtbij; iedereen kon de BOB zijn. MONO voelt juist heel koud, afstandelijk en technisch... niet als iets om te omarmen, belichamen of te ambiëren. Prima als dat de gewenste emotie is (werkt als een tierelier wanneer je een computer o.i.d. verkoopt, zie de case rond de naamgeving van Pentium), maar ik kan mij voorstellen dat dit de effectiviteit hier niet ten goede zal komen.
@Barretje: angst/gevolgen tonen is doorgaans juist aantoonbaar ineffectief (en ja, in alle talen). Waarom denk je anders dat er geen peuk minder is opgestoken sinds de sigarettenpakjes voorzien zijn van onsmakelijke horrorbeelden?