TikTok staakt zijn plannen om live shopping via zijn app te introduceren in Europese landen. Dat schrijft de Financial Times op basis van anonieme bronnen. Volgens de zakenkrant vindt TikTok uitgevoerde experimenten in Europa simpelweg niet succesvol genoeg om vol in te zetten op het verdienmodel.
Lees al het nieuws over TikTok
Een test uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk vorig jaar trok naar verluidt weinig publiek, leverde weinig omzet op en heeft diverse betrokken creators bewogen om te stoppen met live shopping. Opvallend, want in Aziatische landen is live shopping wél heel succesvol.
TikTok richt zich nu op het Verenigd Koninkrijk
TikTok was van plan om live shopping deze periode te introduceren in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Dat gaat niet door; het bedrijf richt zich volgens de Financial Times nu alleen nog op het Verenigd Koninkrijk. Een Amerikaanse lancering stond voor later dit jaar op de planning maar lijkt ook niet door te gaan.
Populair in Azië
In Aziatische landen als China is live shopping, geleid door influencers, ingeburgerd en erg populair. Zowel onder influencers - die producten verkopen - als onder gebruikers, die vaak te omschrijven zijn als fans. De socialmedia-app in kwestie, bijvoorbeeld TikTok, verdient aan verkochte producten.
Dat TikTok zijn live shopping-activiteiten in Europa annuleert, wil niet zeggen dat het bedrijf afziet van kopen via zijn app. Zo introduceerde het vorige week nog een Shop-tabblad in de app voor Indonesische gebruikers. Zij kunnen uiteenlopende producten van bij TikTok aangesloten merken aanschaffen. TikTok Shop is ook beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!