SEO is essentieel. Niet alleen zorgt het voor organische vindbaarheid in zoekmachines, het levert ook meer relevante bezoekers voor jouw website op. En daarmee meer klanten en conversies. En hoewel SEO leunt op data en analyse, zijn er ook grijze gebieden: bijkomende effecten waar niet direct tastbaar bewijs voor is.
Wat voor impact heeft SEO bijvoorbeeld op de branding van je merk? En heeft merkinteresse invloed op SEO? We onderzochten het met tuinmeubelspecialist Van der Garde, met verrassende resultaten. In deze blog geven we je een tipje van de sluier.
SEO traject met Van der Garde
Van der Garde stapte in een SEO traject met valantic, waarbij we onder andere keken naar de veranderende branded zoekintenties. Ook is het zoekgedrag van laag- naar hoogseizoen binnen de tuinmeubelbranche in kaart gebracht. Dit hebben we gedaan door de merkinteresse naar Van der Garde te benchmarken tegen 15 concurrenten en de non-branded zoekmarkt. Dit onderzoek leverde opvallende resultaten op, waaronder een duidelijke correlatie tussen merkinteresse en concurrentiekracht.
SEO factoren en branding
Voordat we de resultaten van het onderzoek met Van der Garde verklappen, is het waardevol om te weten welke SEO factoren raakvlakken hebben met branding. Met deze SEO factoren kunnen onze SEO specialisten resultaten meten en verklaren:
- Google’s Search Quality Rater Guidelines (SQRG): een verzameling van uitgelegde definities en beoordelingsinstructies waarmee Google een handvat biedt aan menselijke beoordelaars, de zogeheten Search Quality Raters. Zij voorzien de output van Google algoritmes van feedback om zo de totale gebruikerservaring binnen de zoekmachine te verbeteren.
- E-E-A-T: Experience, Expertise, Authority en Trust. Dit zijn verschillende ‘criteria’ van Google waarmee je de kwaliteit van content kunt bepalen. Kijken we naar de branding, dan hebben vooral Trust en Authority een groot raakvlak.
- Zoekintenties: de reden achter een zoekopdracht die mensen uitvoeren in zoekmachines. Zoekintenties kunnen enorm snel veranderen, waarbij de zoekresultaten direct in staat zijn om mee te bewegen.
- Seizoentrends in zoekopdrachten: zoekintenties en zoekgedrag kunnen veranderen, bijvoorbeeld aan de hand van actualiteiten. Maar ook de seizoenen hebben elk hun eigen trends.
Zoekintenties: Van der Garde, òf toch Jysk en Gamma?
Om de verandering van zoekgedrag van laag- naar hoogseizoen binnen de tuinmeubelbranche in kaart te brengen, hebben we in beide seizoenen gekeken naar de gemiddelde maandelijkse zoekvraag. Hierin zijn bedrijven meegenomen die tuinmeubelen als core business hebben (zoals Van der Garde) én bedrijven waarbij tuinmeubelen niet de core business zijn (denk aan Jysk. Gamma, Intratuin).
En dit waren de resultaten…
- De zoekvraag naar de grote, landelijke woonwinkel-, tuin-, en bouwmarktketens groeit in het hoogseizoen veel harder dan de zoekvraag naar de tuinmeubelspecialisten en de non-branded zoekmarkt.
- Van der Garde zakt als tuinmeubelspecialist jaarlijks in het hoogseizoen weg op de zoekterm “tuinset”, en stijgt hier weer mee in het laagseizoen. Voor bouwmarktketen Praxis geldt het tegenovergestelde: daar nam de zoekvraag in het hoogseizoen toe met maar liefst 665%.
- Hetzelfde gebeurt bij een vergelijking tussen tuinmeubelspecialist Tuinmeubelshop en Woonwinkelketen Jysk op de zoekterm “Loungeset”. In het hoogseizoen neemt de merkinteresse in Jysk toe met maar liefst 717% (!), tegenover 300% bij Tuinmeubelshop. En dat terwijl Jysk nog nooit in de top 10 zoekresultaten heeft gestaan in het laagseizoen.
Dus, heeft branding impact op SEO?
Het antwoord is ja. Waarbij geldt: hoe competitiever de zoektermen en hoe groter de verandering in zoekvraag, des te groter de impact. Meer weten over hoe we dit precies onderzocht hebben, en of je nu als bedrijf je SEO budget massaal moet inzetten op branding?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!