Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. Deze editie kijken we naar Nederlandse supermarkten. Welke supermarkten zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.
De top 10 meest besproken supermarkten
Grote spelers AH en Jumbo vormen ook online een stabiele factoren. Opvallend aan de top 10 is de enorme stijging van Picnic in de lijst. Vorig jaar kwam de online supermarkt binnen op plek 10, dit jaar verovert het een plek in de top 3.
De top 10 met bijbehorende scores:
- AH (56)
- Jumbo (53)
- Picnic (50)
- Lidl (48)
- Plus (45)
- Spar (37)
- Delhaize (35)
- Emté (34)
- Dirk (33)
- Aldi (32)
Pasen wint terrein bij AH en Jumbo
Waar kerst hét moment is voor drukte rondom supermarkten, zien we het afgelopen jaar dat Pasen een vlucht heeft genomen. Het aantal online berichten dat dit jaar rond Pasen verscheen rondom Albert Heijn en Jumbo ligt hoger dan de berichtgeving rond kerst 2017.
DIY’s voor paasversieringen en ideeën voor het paasontbijt worden veelvuldig gedeeld, zoals deze lifehack van Allerhande:
Toch denken ook andere organisaties mee met onze supermarkten. Ook pluimveehouderijen spelen in op de populariteit van hun product tijdens Pasen. In onderstaande tweet tagt pluimveehouderij Rondeel Ei supermarkt Albert Heijn met een tip over de AH Moestuinjes en speelt daarmee in op zowel een belangrijk inhaakmoment als een campagne van de grote supermarktketen.
Picnic positief in verband gebracht met hot topics
Duurzaamheid, milieu, voedselverspilling en dierenwelzijn zijn hot topics binnen de supermarktbranche.
Waar grote spelers AH en Jumbo het meest onder de loep liggen als het aankomt op deze onderwerpen, zijn ook de kleinere spelers binnen de markt volop bezig met maatregelen op het gebied van duurzaamheid. Zo wekken de verspil-me-nietjes van Lidl, producten gemaakt van minder perfecte ingrediënten, erg veel sympathie bij consumenten.
Picnic wordt het meest positief in verband gebracht met deze topics. De online supermarkt houdt rekening met het milieu door in duurzame, elektrische wagentjes de boodschappen van hun klanten te bezorgen. Met deze service zorgt Picnic voor minder CO2-uitstoot, doordat mensen het ritje naar de supermarkt bespaard blijft. Daarnaast heeft de online supermarkt geen winkelvoorraden nodig en worden alleen producten ingekocht die de consument daadwerkelijk bestelt, waarmee voedselverspilling wordt tegengegaan.
Voice ook voor supermarkten de toekomst
Als we kijken naar innovatie, dan zien we dat boodschappen thuis laten bezorgen het afgelopen jaar steeds gangbaarder is geworden. Maar er is meer. Sinds de lancering van Google Home in Nederland staan bedrijven in de startblokken om aan de slag te gaan met voice.
Ondanks dat de adoptie van voice in Nederland nog in de kinderschoenen staat, is AH al een pilot gestart met Google Assistant. Google vertelt je binnen no-time welke producten in de bonus zijn, welke recepten je kunt maken én voegt producten aan je boodschappenlijstje in de Appie-app toe. Ook geeft Google antwoord op de vraag hoe laat de bezorger voor de deur staat.
Ook Jumbo zet in op spraakgestuurd shoppen. Nadat de klant aangeeft te willen praten met Jumbo, kunnen boodschappenlijstjes opgesteld of aangevuld worden. De toepassing van Google Home is een aanvulling op hun eigen app, waarmee het al eerder mogelijk was om spraakgestuurde opdrachten in te spreken. Naar eigen zeggen is via de app al 11% van de aanvragen spraakgestuurd.
Over dit onderzoek
De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.
Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende supermarkten meegenomen: AH, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Delhaize, Dirk, Ekoplaza, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Makro, Marqt, Picnic, Plus, Sligro, Spar, Vomar.
Tekst: Linsey Jepma (OBI4wan)
Lees hier welke webshops de meeste online buzz in 2018 genereerden en hier welke modeketens.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!