Op LinkedIn vliegen de vacatures je om de oren en op veel bedrijfspanden hangen (weer lekker ouderwets) borden of spandoeken met oproepen als: “Wij zoeken collega’s”. Kortom, we voelen het allemaal: de moeizame, krappe arbeidsmarkt. Op HR-afdelingen en bij inhurende managers is de druk groter dan ooit voor het invullen van lege vacatures. Want waar vind je die kandidaten nu nog? Wat kun je nu zelf direct doen? In dit artikel geven we je 7 praktische tips.
Niet te veeleisend, creatief en actief werven
Laten we eerst de verwachtingen bijstellen. Het is dé meest gebruikte inkopper: het schaap met de 5 poten vind je niet. Dit gezegd hebbende, gooi de handdoek niet gelijk in de ring. Want een geschikte vaste medewerker vinden, al dan niet tijdelijk (denk aan interim of freelance), op deze schaarse arbeidsmarkt is mogelijk. De tijden van passief recruiten zijn voorbij en maakt nu plaats voor de recruiters en inhurende managers die actief op zoek moeten. Het verschil zit hem in de wervingstactieken, maar ook de flexibiliteit en mindset van jou als werkgever.
1. Vacature aanscherpen
Het actieve wervingsproces begint bij de vacature. Zoek je een online marketeer, met diepgaande kennis over zowel seo als sea marketing en daarnaast ook nog eens creatief is en videoadvertenties van hoog niveau in elkaar knalt? Dan moet je je functie-eisen gaan bijstellen. De kans is klein dat je met een hele waslijst aan functie-eisen veel reacties krijgt in de krappe markt. Wees dus realistisch en kijk of je meer focus kunt aanbrengen in je vacature. Of splits je vacature op in twee vacatures, voor minder fte. Lees hier meer over feiten en cijfers over vacatureteksten.
2. Gebruik geen termen als ‘marktconform salaris’
Extra arbeidsvoorwaarden zoals sporten of een gratis lunch zijn leuk en kunnen zeker een bijdrage leveren aan het werkgeluk van je vaste medewerkers. Hiermee kun je soms nét wat meer opvallen als werkgever. Maar laten we eerlijk zijn, uiteindelijk is de beloning een belangrijke factor.
Termen als een ‘marktconform salaris’ klinken niet bepaald aantrekkelijk. Met een ruime keuze aan banen, tientallen recruitment berichten in je inbox, ook als junior zonder werkervaring, kies je niet per direct voor diegene die je ‘marktconform’ betaalt. Eerder voor die transparante vacature waarin je beter weet waar je aan toe bent. Het benoemen van het salaris in valuta zorgt voor duidelijkheid bij kandidaten en daarbij voor meer wervingskracht voor organisaties. Boven een vast contract en een goede werksfeer staat een goed salaris zelfs op nummer 1 van belangrijkste ‘pullfactoren’ voor werknemers in Nederland (Intelligence Group 2020). Wat nog steeds door vele werkgevers in vacatureteksten niet wordt benoemd of zeer vaag over wordt gedaan.
Dus heb zelfvertrouwen, wees transparant over het salaris. Wil een potentiële kandidaat graag bij jouw bedrijf werken, maar diegene blijkt meer te willen verdienen dan jij hebt aangegeven in je vacature? Dan kun je nog altijd onderhandelen.
3. Verbreed je zoekgebied: sta remote werken toe
Is jouw toekomstige vaste werknemer verplicht om op kantoor te werken? Bij een zeer schaarse functie kun je ook nadenken over een volledige remote functie. De vaste werknemer woont dan te ver weg van het kantoor maar kan vanuit huis / zelfs het buitenland werken bij jouw bedrijf.
Hiermee breid je je zoekgebied enorm uit, en is de kans op het vinden van een geschikte kandidaat ineens een stuk groter.
Voor freelance of interim medewerkers is dit al jaren gebruikelijk om te werken op afstand. Waarom kan dit ook niet met een vaste medewerker? Door het investeren in een hybride team word je als bedrijf of inhurend manager een stuk flexibeler met het aanvullen van je team. Door de corona pandemie is deze optie voor veel vaste medewerkers niet zo’n grote stap meer. Je ziet tegenwoordig dan ook veel meer vaste remote functies langskomen.
4. Investeren in employer branding
Wees creatief! Hoe val je op als werkgever? Een onderscheidend werkgeversprofiel trekt als een magneet meer goede kandidaten aan. Naast een goede vacaturetekst kun je bijvoorbeeld denken aan foto’s van het team, korte video’s of interviews van huidige werknemers waarin ze vertellen (of laten zien) hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken. Een goede werksfeer staat, na een goed salaris, op nummer 2 van de belangrijkste pullfactoren voor werknemers blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group (2020).
5. Gebruik het (social) netwerk van je huidige werknemers
Iedere marketeer kent een andere marketeer. Wanneer jouw huidige werknemers een vacature delen op Linkedin, het liefst ook nog met een persoonlijk ervaringsverhaal, bereik je veel meer mensen! Daarnaast heeft het meer overtuigingskracht wanneer een ander, in dit geval de werknemer, positief over jouw bedrijf spreekt. Beperk je niet alleen tot Linkedin, maar bekijk ook de mogelijkheden op Instagram, Facebook of wellicht zelfs TikTok, afhankelijk van jouw doelgroep.
6. Schakel een intermediair in
Een intermediair is voornamelijk weggelegd voor de wat grotere bedrijven met meer budget. Bij een intermediair kun je als HR manager goed terecht. Een intermediair, ook wel detacheringsbureau of tussenbureau genoemd, neemt veel werk uit handen. Zij zoeken naar de geschikte kandidaat voor je vacature en doen de voorselectie door het voeren van gesprekken. Vervolgens leveren ze je een aantal geschikte kandidaten.
Het grote nadeel is dat deze bureaus vrij grote marges vragen en hier niet altijd transparant in zijn. Ook duren de sollicitatie- en inhuurprocessen vaak vrij lang.
7. Huur snel een (minder schaarse) freelancer in
Freelancers zijn minder schaars dan vaste medewerkers binnen veel vakgebieden in de zakelijke dienstverlening, bleek uit freelance barometer 2021 van Jellow. De freelancemarkt is zelfs gegroeid, ook na Covid is er nog steeds sprake van groei (CBS, 2022). Het inhuren van een freelancer of interimmer is dan ook vaak de snelste oplossing voor het vervullen van een lege vacature. Het loont bijvoorbeeld om als werkgever te denken in projecten in plaats van fulltime banen. Een freelancer brengt daarnaast veel kennis en ervaring mee vanuit andere opdrachten, en is vaak specialist binnen zijn/haar vakgebied. Een fijne kennisboost voor je team!
Tegenwoordig zijn er genoeg freelance platformen waar je makkelijk op zoek kunt naar een freelancer. De voordelen hiervan zijn dat je direct in een groot freelance netwerk kunt op zoek kunt gaan. Daarnaast kent elke freelancer weer een andere freelancer. Dus is die ene freelancer niet beschikbaar? Dan kan hij/zij je doorverwijzen naar een andere freelance specialist.
De voordelen van een freelance platform zijn dat je direct zelf in contact kunt komen met een passende freelancer zonder de tussenkomst van een andere partij. Ideaal voor het maken van snelheid!
Het veranderen van je mindset: flexibiliteit maakt het verschil!
Samengevat: je kunt zelf een verschil maken in het wervingsproces van goede kandidaten. Niet alleen je employer branding versterken, het aanscherpen van je vacature en salaris transparantie maken de zoektocht makkelijker. Juist het creatief en flexibel denken in hoe jij je team kunt aanvullen, wellicht door het inzetten van een freelancer in plaats van een vaste medewerker, is noodzakelijk. Zo houd je de invloed van een krappe arbeidsmarkt op jouw bedrijfsdoelstellingen minimaal zodat je door kunt blijven groeien als bedrijf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!