Wat maakt een creatief succesvol? Centrale thema in deze nieuwe serie is wat talenten en leiders in de reclamewereld, beweegt om succesvol te zijn in hun werk, maar vooral hoe zij de ontspanning zoeken om zich ook lekker te kunnen bewegen in hun werk.
Aan het woord executive creative director bij Ogilvy, Tolga Büyükdoganays. Zijn manier om te ontspannen is bij water, vissend. 'Ik gooi ze wel weer terug hoor.'
‘In de ochtend, bij een goeie kop koffie en ‘s avonds laat, als de kinderen naar bed zijn, en ik weer aan een kop koffie zit. Dat zijn de momenten waarop ik goed kan nadenken.’
'Overal vandaan. Kan in de bioscoop zijn, kan uit een artikel komen of van een grap van een vriend via Whatsapp. Er zijn zoveel bronnen en die hoeven echt niet alleen maar uit de creatieve hoek te komen. Het gedrag van politici bijvoorbeeld, kan mij ook inspireren.'
‘Belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld een idee/ontwerp voor een restaurant of een Netflix-serie, wilt verkopen, moet je een band hebben met de klant. En dan helpt humor. Tenzij het slapstickkomedie is natuurlijk. Je kunt tijdens een pitch niet uitglijden over een banaan en dan verwachten dat mensen je serieus nemen.’
'Ja hoor. Dat wordt over het algemeen veroorzaakt door het gebrek aan informatie en een duidelijke briefing. Als we niet precies weten wat de klant wil, dan blokkeert alle creativiteit. Enige wat helpt om dit te doorbreken is de opdrachtgever nog meer vragen stellen.'
‘Vroeger dronk ik alcohol om te ontspannen, maar daar ben ik twee jaar geleden mee gestopt omdat dat maar eventjes werkt. Nu golf ik. Ontzettend ontspannend. Golfen maakt mijn hoofd leeg. 18 holes lopen in de natuur, slaan tegen een balletje. kletsend met een vriend. Wat kan er dan nog misgaan? Daarnaast hou ik van vissen, ik heb zelfs m’n eigen vis-YouTube-kanaal.'
‘In Istanbul, waar ik opgroeide, leerde ik als kind van 10 jaar oud al vissen van mijn vader. Ben daar op een gegeven moment mee gestopt en heb het, toen ik in Wenen werkte, en nogal gestrest was, weer opgepakt. Ik ging naar een Chinese dame om een therapeutische massage te krijgen, maar deze dame keek me aan en zei: ‘Je moet naar het water kijken’. Dus door haar heb ik het vissen weer opgepakt. Kijken naar het water is zo rustgevend.'
'In Amsterdam vis ik overal. In iedere gracht zitten snoeken. De laatste tijd ga ik naar IJmuiden of naar Rotterdam Europoort om zoutwatervissen te vangen.'
'Ik vis meestal alleen. Ik zit wel in een appgroepje, Amsterdam Fishing Channel. Soms vis ik ook met mensen uit deze groep en maken we er een wedstrijd van. Minder geoefende vissers help ik.'
Deze productie kwam tot stand in samenwerking met studiostudio.film - creative film production