51 (-) Chantall Olthoff
European marketing director WE Fashion
'Authenticiteit en inclusiviteit in onze campagnes brengen door te werken met WE-collega’s en -klanten als model in onze campagnes, door ons zelf gecast, is mijn beste prestatie. Mensen die elkaar niet kennen, maar in ieder geval een overeenkomst met elkaar hebben, name- lijk het merk WE, komen dan samen. Het blijft belangrijk marketing niet als isolatie te zien als een vak of afdeling of team.’
52 (-) René & Marianne van Geer-van Sasse van Ysselt
Secrid
‘Wij adverteren niet, doen niet aan pr, weigeren om te verkopen via internet- platforms, houden niet van Facebook en hebben onze website nog steeds niet op orde. Wel focussen wij onze aandacht al bijna tien jaar lang op de traditionele winkels. Wij zien retailers als onzeambassadeurs, die elk ochtend hun deuren openen voor Secrid-klanten.’
53 (73) Peter Zijlstra
Head of Marketing Mercedes-Benz
‘We hebben in 2018 zowel onze twee key-bureaus vervangen als de interne organisatie aangepast en veel nieuwe tools geïnstalleerd. Om dat allemaal in goede banen te leiden in een jaar waarin we GDPR moesten implementeren en onze normale bomvolle introductie- en activiteitenkalender moesten invullen, zie ik als mijn grootste prestatie.’
54 (23) Maartje Frederiks
Ceo HelloFresh
‘HelloFresh heeft de ‘maaltijdbox’ aan Nederland gepresenteerd, en is nog steeds onbetwist marktleider. Belangrijk mijlpalen in 2018 zijn uitbreiding van maaltijdkeuze, verbeterde personalisatie van ‘multi-channel’-klantcommunicatie en de lancering van nieuwe producten.’
55 (24) Dorkas Koenen
Directeur Marketing Rabobank
‘Onze grootste vakprestatie was de introductie van de nieuwe klantfilosofie- en voor de segmenten Particulieren en Bedrijven, waarbij een maatschappelijk klantinzicht de basis is voor alle marke- tingactiviteiten en tevens richtinggevend voor de rest van de organisatie. De ef- fectiviteit van marketing wordt bepaald door de kwaliteit van het klantinzicht én de conceptuele vertaling daarvan in alle customer touch points.’
56 (65) Maarten Vernooij
Global Business Leader Signify
‘Afgelopen jaar ben ik binnen Signify, de nieuwe naam voor Philips Lighting, wereldwijd verantwoordelijk geworden voor Smart Lighting-oplossingen voor gebouwen. Afgelopen jaar hebben we hiertoe een nieuw merk gelanceerd: Interact. Mijn marketinguitdaging is om IOT voorbij de hype te brengen. Hoe kunnen we de data die we met elkaar massaal genereren nu echt omzetten in toegevoegde waarde voor de klant?’
57 (-) Dave Shoemack
Chief marketing officer VanMoof
‘Vorig jaar lanceerden we onze beste VanMoof Electrified ooit. Zonder dat de fiets af was. Dankzij goede pers- en een seedingaanpak onder onze trouwste fans kregen we ruim zesduizend mensen zover om een fiets van €3.398 te kopen zonder die ooit in het echt nog gezien of gereden te hebben.’
58 (26) Atilay Uslu
Oprichter Corendon
‘Onze grootste prestatie was groei in een niet groeiende markt. Vooral dankzij een juiste marketingmix. We combineren traditionele massamedia met een-op-eenmarketing, maken ge- bruik van nieuwe middelen als influencer marketing en vergroten onze naams- bekendheid door sportsponsoring.’
59 (-) Cas Boland
Voorheen hoofd marketing Van Gogh Museum, nu: Commercieel Directeur MOCO Museum
‘Begin 2018 ben ik begonnen om de data-driven marketingcompetentie naar een hoger niveau te tillen. Het mooiste resultaat is wellicht de positieve energie die het collega’s heeft gegeven. Doelen worden nu meer gezamenlijk ervaren omdat ze concreter zijn. Tegelijkertijd is er een duidelijker ownership ontstaan waardoor besluitvorming sneller kan.’
60 (-) Erica van Vonderen-Hahn
International Marketing & E-commerce Manager Basic-Fit
‘Het grootste succes was dat de afdeling veel meer data-gedreven is geworden. Daarnaast zijn we van massacommuni- catie naar een veel persoonlijker geau- tomatiseerde aanpak gegaan en hebben alles in video gedaan in een jaar waarin videomarketing echt een vlucht heeft genomen.’
61 (-) Nadine Nooteboom
Marketing director Swapfiets
‘De ontwikkeling van een nationaal product gericht op studenten naar een internationaal merk met brede aantrek- kingskracht was mijn grootse marke- tingprestatie. De uitdaging is altijd om consumenten te overtuigen door middel van relevante en positieve ervaringen in plaats van met rationele argumenten.’
62 (-) Jortijn Bijl
Senior marketingmanager Afas
‘Mijn grootste prestatie is om in een van de meest complexe branches die we bedienen een nieuwe marketingstrate- gie te ontwikkelen om ook de laatste prospects te converteren naar klant. Het gebruik van data en machine learning is hierbij het belangrijkst geweest.’
63 (53) Pascal van Ham
Head of Marketing Tony’s Chocolonely
‘We openden de Tony’s Super Store in de Beurs van Berlage waar je je eigen reep kunt maken en we lanceerden ‘Tony’s Open Chain’: het platform waar- bij bedrijven zich kunnen aansluiten om cacao in te kopen volgens ‘Tony’s recept voor slaafvrije cacao’. Albert Heijn sloot zich met Delicata als eerste chocola- demerk aan, wat werd opgepikt door onder andere Forbes en The New York Times.’
64 (97) Richard Zijlma
Voorheen: general manager Amsterdam Dance Event
‘We hebben ADE echt als inclusief platform uitgedragen. Dit jaar hebben we, anders dan de meeste evenementen, geen aftermovie gemaakt, maar vooraf een pre-movie uitgebracht met de waarden waar ADE voor staat. 2018 was overigens mijn laatste editie. Ik ben nu parttime artistiek leider bij het Conser- vatorium in Haarlem en adviseur bij een bedrijf op het snijvlak van innovatie, muziek en marketing.’
65 (-) Mark de Lange
Ceo Ace & Tate
‘Het afgelopen jaar is niet alleen onze omzet explosief gegroeid, onze NPS groeide mee. Daar ben ik erg trots op: dat wij in staat zijn onze klantervaring mee te schalen. Onze NPS is op dit mo- ment 80, hetgeen hoog is voor retail in het algemeen en een stuk hoger ligt dan onze branchegenoten.’
66 (-) Annemarie Joosen
CMO Marktplaats en 2dehands.be
Vandaag de dag ontkom je er bijna niet meer aan, maar ook bij Marktplaats vond er een verschuiving plaats naar data- gedreven. Met ruim 8 miljoen unieke gebruikers per maand kan Marktplaats veel voorspellen op basis van data die ook een belangrijke rol spelen in het vormgeven van campagnes.
67 (90) Marteyn Roose
Director consumer Centraal Beheer
Met de introductie van nieuwe dien- sten zoals de Klushulp en Roadguard, hebben we onze klanten nog beter kunnen bedienen. Deze beweging naar een brede dienstverlener is ook geborgd in een vernieuwde organisatie. Ook is de campagne- en merkcommunicatie vernieuwd. Met aantoonbaar resultaat in groei, winstgevendheid en merkpositie.’
68 (56) Marcel de Groot
Cco consumer VodafoneZiggo
‘We hebben een succesvol jaar achter de rug met onze drie merken Vodafone, Ziggo en Hollandsnieuwe. We delen nu de eerste plaats met KPN in een zeer competitieve consumentenmarkt. Daarnaast ben ik trots op de manier waarop we onze belangrijkste differentatiors hebben laten groeien, zoals Ziggo Sport en vooral ook Ziggo Go. Die laatste groeit ongekend hard en is inmiddels de best gewaardeerde video-app in de appstores.’
69 (66) Martijn van der Zee
Digital director Rituals
‘Alles wat wij doen, begint vanuit onze filosofie: het transformeren van alle- daagse handelingen naar rituelen en geluksmomenten met luxeproducten. Vanuit deze strategie hebben we in 2018 met het e-com-team een volledige re-design van onze website gelanceerd. Met als resultaat een verdubbeling van het webshopbezoek.’
70 (64) Greo Belgers
Director Marketing International Triodos Bank
‘De missie en de waarden van Triodos Bank waren redenen voor klanten om onderdeel van de Triodos-community te worden. Maar we gaan laten zien dat positive change hand in hand kan gaan met digitale innovaties. Triodos laat zien dat marketing zich in de boardroom als volwaardig partner bewijst.’
71 (68) Maarten Post
Marketingmanager Hornbach
‘Sinds de introductie van Hornbach in Nederland hebben we het kleinste mediabudget in onze branche. Dat hebben we om weten te zetten naar een stijging in naamsbekendheid, sympathie en merkvoorkeur, met daarnaast het beste reclameoordeel en de hoogste reclamebekendheid. Het consumerend vermogen van de consument wordt steeds minder. Het consumptiegedrag versnippert, en daar staat tegenover dat er meer adverteerders zijn.’
72 (-) Nanda Huizing
Head of brand, communication & digital Philips
‘De herpositionering van het Philips- merk tot een gezondheidstechnologie- merk hebben we in 2018 vormgegeven door vernieuwende samenwerkingen met de Hartstichting en het Longfonds. In de samenwerking met de Hartstich- ting hebben we als gezamenlijke missie hart- en vaatziekten te verslaan in Nederland. Belangrijk doel hierbij is om door heel Nederland zes minutenzones te creëren door meer AED’s beschikbaar te maken.’
73 (61) Joris Merks
Head of digital transformation Google
‘Door de snelheid en fragmentatie van technologische kennis, is het voor ge- neralisten bijna niet mogelijk meer goed te snappen wat nieuwe technologie kan betekenen. Specialisten, veelal in junior- rollen, hebben die kennis wel. Maar zjn zijn vaak niet aanwezig op de momenten dat de belangrijke beslissingen over de toekomst van het bedrijf worden geno- men. Daardoor blijft een groot deel van de potentie van nieuwe technologie te lang onbenut.’
74 (-) Guido Bosch
Directeur Particulieren ING Nederland (Tribe Lead Mass Retail and Personal Banking)
‘In 2018 is het aantal klanten dat onze ING Mobiel Bankieren App gebruikt, ge- groeid van 3,2 miljoen naar 4,2 miljoen. Dit is de grootste groei sinds de intro- ductie van onze app zeven jaar geleden.’
75 (43) Jeroen Lampe
Marketing director Coca-Cola
‘De lancering Fuze Tea was groots. Met meer dan 10 procent aandeel en 60 procent bekendheid in het eerste jaar nu al een enorm succes. Het bewijs dat een fantastisch team, goede strategie, een winnend product en massale activatie een categorie écht kan veranderen.’
Countdown
Eerder publiceerden we al de nummers 76 tot en met 100.
Zondag 24 maart doen we uit de doeken wie de nummers 26 tot en met 50 zijn.
Maandag 25 maart brengen we de nummers 4 tot en met 25 naar buiten.
Dinsdagavond laat leest u bij ons wie is uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019.
De Marketeer of the Year 2019 wordt uitgeroepen bij de Dutch Marketing Awards. Voor meer informatie en ticketverkoop, klik hier.
Belangrijke informatie voor abonnees
Abonnees ontvangen de complete Top 100 Marketeers 2019 in een bijlage bij Adformatie #3.
Lees in die editie ook de uitgebreide interviews met de drie genomineerden, Raymond Cloosterman (Rituals), Frank Elion (VGZ) en Michiel Muller (Picnic).