Premium

Kick-off Borstkankermaand-campagne Pink Ribbon gaat door het geluid

Het begeleidende anthem, gezongen door Amber Gomaa is, ‘zo emotioneel ontvangen dat het officieel als single is uitgebracht’

Campagne Pink Ribbon in kader van Borstkankermaand gaat door het geluid

De maand oktober is borstkankermaand. Daarom lanceert Pink Ribbon een nieuwe campagne om aandacht te vragen voor de ziekte. De campagne, ontwikkeld door The Odd Shop, Woodwork en THNDR, roept op om alle vrouwen die met borstkanker te maken krijgen een hart onder de riem te steken. De Pink Ribbon-armband is het voorwerp dat de Borstkanker-maand oktober roze moet kleuren samen met de uitgebrachte single 'Lifeline', videoclip en campagne.

Het begeleidende lied, gezongen door Amber Gomaa en uitgebracht via Warner Music Group, werd tijdens de ontwikkeling emotioneel ontvangen door het team bij Pink Ribbon, waardoor er besloten is het officieel als single uit te brengen. De song is al eerder gereleased en de lancering van de bijbehorende videoclip [verderop in het artikel] is de kick-off van de Borstkanker-maand. 

De campagnevideo

Pink Ribbon - Lifeline - Amber Gomaa

Verbinden en roze kleuren

De bureaus leggen uit dat de commercial met de Pink Ribbon-armband, ontworpen door PScallme, de kijker vervoert terwijl deze één voor één de portretten van borstkanker-patiënten Maud van Oossanen, Evelien van der Werff en Dayenne Bekker vormt. De commercial toont de armband die vlechtend door het beeld de vrouwen lijkt te verbinden, zoals 'de drager van de armband uitdraagt zich te verbinden met, en steun te betuigen aan vrouwen met borstkanker.' De armband zelf moet de steun visualiseren die de dames ontvingen uit hun directe omgeving. De drie samenwerkende bureaus willen met de campagne en het anthem dat de hele maand oktober de media roze kleurt.

Pink Ribbon - Lifeline
Pink Ribbon - Lifeline The Odd Shop - Woodwork - THNDR

The Oddshop + Woodwork + THNDR x Pink Ribbon

Uit een gesprek met Max Gramser van THNDR Studio blijkt dat The Odd Shop verantwoordelijk was voor het tot leven wekken van het concept voor de Pink Ribbon-campagne, waarna Woodwork en THNDR aansloten. 

Pink Ribbon-anthem

Voor de campagne heeft THNDR in samenwerking met Gomaa en Rico Dean de officiële anthem gemaakt die onder de Pink Ribbon-uitingen te horen is. ‘De opbrengsten van alle streams en airplay van de single gaan naar borstkankeronderzoek.’ De single verscheen tijdens het eerste weekend van release al in meerdere grote playlists op Apple en Spotify en diverse media hebben toegezegd op rotatie Lifeline uit te zenden, waaronder 3FM en XITE.

Pink Ribbon
Pink Ribbon The Odd Shop - Woodwork - THNDR

Positief geëscaleerd

Max Gramser, co-founder en componist bij THNDR, vertelt dat er veel creatieve vrijheid was om tot het anthem te komen: ‘We kregen van The Odd Shop een visuele briefing, van een dansend koord, of lint. Je voelde de cadans zonder muziek en dit hebben we omgezet naar een audioconcept.’ THNDR, een autonome studio, heeft vervolgens de single in een dag ontwikkeld. ‘Het was indrukwekkend om te zien wat voor een effect het lied op mensen had. Quinty Trustfull, zij deed de voiceover voor de commercial, was hier in de studio en was ook helemaal aangedaan.’ Gramser zegt dat ze het nummer toen 'groter' hebben gemaakt, waarna het helemaal ‘geëscaleerd’ is, in de goede zin.’

Zangeres Gomaa vertelt over de kracht van het lied: ‘Lifeline betekent letterlijk ‘a thing on which someone or something depends, or which provides a means of escape from a difficult situation.’ Ofwel in dit geval: een dierbare die zijn hand uitreikt naar de persoon met borstkanker en zegt: ‘op mij kun je steunen, je bent niet alleen.’

De videoclip

De videoclip start met een monoloog van de twee vrouwen, Van Oossanen (24 jaar) en Van der Werff (56), die in aanraking zijn of zijn geweest met borstkanker. In het kader van Borstkankermaand hebben bekende vrouwelijke influencers, zoals Jessie Jazz Vuijk, Dounia Rijkschroef en Juultje Tieleman, toegezegd de track te zullen delen.

Bekijk de videoclip

Amber Gomaa x THNDR x Rico Dean - Lifeline (official Pink Ribbon anthem)

Borstkanker en Pink Ribbon

1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. Pink Ribbon probeert sinds de jaren ’90 bewustzijn te creëren voor de strijd tegen borstkanker door het roze lintje: de verkoop ervan heeft tot doel geld in te zamelen voor wetenschappelijk onderzoek. 

Lees ook: 

Credits

Client: Pink Ribbon

Agency: The Odd Shop

Direction, Design & Animation: Woodwork Amsterdam

Creative Director: Marvin Koppejan

Producer: Nina Fabel

Illustrator: Saverio Wielkens

Animation: Ernst Noort

Music: THNDR Studio

Media bureau: Zigt

Social bureau: Jalt

MUSIC

Written by: Amber Gomaa, Max Gramser, Rijnmar de Goede 

Performed by: Amber Gomaa, THNDR, Rico Dean 

Mix: Max Gramser, Rijnmar de Goede 

Master: Darcy Proper 

Label: THNDR Music (@thndr.studio) 

Marketing: Caroline Westendorp 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie