EasyToys pakt rol als marktleider met prikkelende campagne

CAMPAGNEPRAAT | Een plat onderwerp misschien, maar het sexspeeltjesmerk weet de 'anale ontdekkingsreis' slim te formuleren.

Adverteerder: EasyToys
Bureau: Officer & Gentleman Madrid / Glasnost Amsterdam
Campagne: Explore Uranus


MK: Adformatie legde ons deze campagne voor met de vraag of wij het ‘aandurfden’. Ik had daar gelijk twee vragen bij: 1. Durven wij ooit iets niet? En 2. Vinden wij niet altijd overal wel iets van? Kortom, ik was wel nieuwsgierig. Bij het verder lezen begreep ik het wel, EasyToys dat het taboe rondom anale seks wil doorbreken. En dat inclusief het woordgrapje Asstronaut. Alle spicy ingrediënten voor een praatje met jou zijn er hoor. Ik voel me helemaal Carrie in Sex & The City, dus kom maar op! Wat vinden we ervan?

WAB: Carrie? Anale seks lijkt me meer iets voor Samantha. Zij is binnen Sex & The City de stoute. Nu zal ik jou geen Charlotte noemen, maar dit onderwerp is ook voor columnisten 'oeh la la'. Maar goed, ik geef jou de eer om af te trappen over dit precaire onderwerp. Wat vind je? Hoe doet Easy Toys het?

MK: Volgens het persbericht vindt 62% van de Nederlanders dat er een taboe op anale seks rust. Herkenbaar, denk ik. Toch niet een onderwerp waar je het tijdens de lunch op kantoor of met vriend(inn)en op een terras over hebt. Daarentegen heeft 59% van de Nederlanders weleens anale seks gehad. Snap ik wel. Mensen houden nu eenmaal van experimenteren. En toen werd het bericht echt spannend, want er bestaat zoiets als Anal August. Dat wist ik dan weer niet. Misschien is de zomervakantie daar de uitgelezen periode voor. Het is warm en je wilt eens wat anders. Of je bent vrij en kunt er tijd voor nemen. All good wat mij betreft.

WAB: Daar moet ik dan weer om glimlachen: een anale maand. Wij hebben al zoveel dagen, weken en maanden rond thema’s. Maar goed. Ga vooral verder met uitdiepen (pun intended). 

MK: Haha, die kon ik verwachten. Terug naar de campagne. En op basis van al deze feitjes en weetjes is het volgens het Madrileense bureau Officer & Gentleman in samenwerking met Glasnost in Nederland tijd voor actie. De anale ontdekkingsreis. Poeh. Ik vind het allemaal nogal wat. En niet omdat het over anaal gaat, maar het voelt me allemaal als iets te groot en iets teveel moeten ofzo.

WAB: Het is wel een mooie productie toch? Ze pakken uit en ondanks het voor sommigen platte onderwerp, weten ze slim de juiste zaken te formuleren. De ass als een ontdekkingstocht.

MK: Oh, dat zeker. De film is sowieso spectaculair, een ware eye-catcher. Mooi gemaakt, vette knipoog, stevige special effects. En niet onbelangrijk een duidelijke boodschap. Ik vind het knap gedaan dat in een film de touch, tell, sell zo duidelijk worden verwoord. Er zit een inzicht in, een belofte en vervolgens de oplossing 'The Asstronaut Training Kit’ met EasyToys als duidelijke afzender. Klip en klaar verhaal: 'The last great frontier is in your rear, the time has come to explore UrAnus’. Eerlijk meneer Bol, we zien niet altijd zulke leuke en duidelijke reclames toch?

WAB: Heel verstandig van EasyToys om een marktleiderrol te pakken. Ze maken zelf de categorie groter. Veel concurrenten zouden bij het haakje ‘anale maand’ simpel hun buttplugs in de aanbieding gooien. Drie halen, twee betalen. Maar EasyToys' inzicht is sterk: een groot deel van Nederland durft het in die hoek nog niet te zoeken. Dus eerst bouwen aan overweging, daarna volgt voorkeur en aankoop. Volgens mij zijn aan de andere zijde van het lijf, zeker bij vrouwen, veel taboes doorbroken. De vibrator en de Satisfyer liggen in menig slaapkamer. Maar blijkbaar liggen deze anale speeltjes er nog veel minder. Juist ook mannen hebben nog schroom om de anus te accepteren als lustgebied. De campagne roept sowieso een prikkelende vraag op: waarom, lieve consument, gaat u in dit gebied niet op ontdekkingstocht?

MK: Meneer Bol, ik heb duidelijk met een connaisseur te maken? Maar ook zoals ik je ken: brede interesse en geen enkele schroom. Alhoewel ik me even afvroeg wat ik met drie buttplugs volgens jou moet (hemel!), maar dat terzijde. Ik begrijp je intended marketing pun. Alleen maar lof van jou of ook nog wat opbouwende suggesties?

WAB: Naast alle lof twijfel ik of de boter bij de vis gaat werken. 'The Asstronaut Training Kit’ werkt echt wel als gimmick, maar ik ben visueel ingesteld. Zie dan de ene partner al op bed liggen en dan komt de andere partner met dit koffertje binnen. ‘Tada, ik ben jouw Asstronaut!’ Ik zou zelf met samengeknepen billen deze situatie ingaan. Als je niet openstaat voor het anale gebied, zal het ontdekken langzaam en stap voor stap gaan. Deze trainingskoffer voelt dan al snel als te heftig.

MK: Poeh, nou, als je het zo schetst dan sla je alle romantiek er wel uit zeg. Maar je hebt wel een punt. Zo’n toolkit voelt een beetje als seksuele voorlichting op school. Dat is denk ik niet de bedoeling hoor. EasyToys heeft het gewoon easy gemaakt. Een leuke toolkit en dito concept bedacht, maar die koffer blijft buiten de slaapkamer. Het idee past ook wel bij hun nieuwe retailconcept: inmiddels zijn er twee hele open, frisse magenta-winkels van EasyToys. Beetje ingericht als telecom-winkels met allerlei producten aan wandhaken. En verkoopsters die je graag informeren over de mogelijkheden. EasyToys lijkt een duidelijke merkmissie te hebben: doorbreken van taboes, drempels verlagen en meer fun in je (sex)leven. Niks mis mee vind ik; de wereld letterlijk door hun roze merk bril zien.

WAB: Zeker is EasyToys een merk met een missie. Het plezier in seksualiteit vergroten lijkt me een mooi streven. Knap dat dit merk al langer vooraan durft te staan om hier inhoud aan te geven. Ze weten de PR wegen goed te bewandelen en anders hun bureau Glasnost wel. Wat vinden we van de internationale aanpak in deze campagne? De creatie is allemaal erg Engels gesproken. Maakt dat uit voor ons oordeel? Ze hebben hun roots in Veendam, maar zijn inmiddels in vele landen actief. 

MK: Goede vraag. Wij Nederlanders houden natuurlijk wel van ons eigen taaltje. Maar de beelden zijn universeel genoeg en laten we eerlijk zijn: sekstaboes zijn van alle tijden en culturen. Dus ik denk dat iedereen het punt wel begrijpt. En met alle songs die er zijn geschreven over ‘shake that ass’ zal het woordgrapje ook wel begrepen worden. Kortom: no need to cover our asses anymore, meneer Bol. En dan laat ik je achter met twee gedachten: wij schrijven dit praatje om en om in een Google docs, dus we kunnen wel raden wat het algoritme gaat doen. De retargeting machine staat aan. En daarnaast reken ik erop dat EasyToys jou een influencerpakketje stuurt. Enjoy! 

WAB: Jeetje, een stoere Asstrounaut. To the universe and beyond! Nou, gun zo’n pakket maar aan een erkende liefhebber hoor.

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de prikkelende campagne van EasyToys.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie