Overslaan en naar de inhoud gaan

De jaren ’90 melden zich met comeback van Chicken Tonight, zelfs kiploos

Door Zwanenberg overgenomen oriëntaals kipgerecht moet weer prominent op de radar komen met Jerry Springer-parodie
Chicken Tonight zonder kip - Terry Springer
Chicken Tonight zonder kip - Terry Springer
© Alfred International
Chicken Tonight zonder kip - Terry Springer
Chicken Tonight zonder kip - Terry Springer
© Alfred International

Chicken Tonight, het merk dat stamt uit 1992, is terug, maar nu zonder kip. Zwanenberg Food Group, dat het kipgerechtmerk recentelijk overnam van Unilever, lanceert dit met een campagne die het nostalgische gevoel van de bekende jingle ‘I feel like Chicken Tonight, like Chicken Tonight’ weer moet oproepen. Daarvoor probeert het de jaren-negentig-emotie opnieuw te laden met een Jerry Springer-achtige commercial: Terry Stinger. De campagne, gepresenteerd in de oude beeldbuisverhouding 4:3, is ontwikkeld door Alfred International.

related partner content for mobile comes here

Minder budget dan de Knorrs en de Maggi’s

Marketingmanager Jo-Anne van der Laan zegt dat Zwanenberg minder ‘diepe zakken heeft’ dan de Knorrs en de Maggi’s van deze wereld. Samen met bureau Alfred zocht het daarom naar een format dat maximale aandacht genereert waarbij ze direct duidelijk maken dat Chicken Tonight ook lekker is zonder kip.

Van der Laan: ‘Chicken Tonight is een echte publiekslieveling, maar na jaren zonder communicatie is het bij veel mensen niet meer top-of-mind. Ons doel is dus om het merk weer prominent op de radar krijgen en op de boodschappenlijstjes.’

Weg kip

Alfred nam het gegeven dat Chicken Tonight, anders dan de naam doet vermoeden, ook lekker is zónder kip als uitgangspunt voor een ‘onthoudbare campagne’.

Volgens copywriter Marie-Louise Diekema (Alfred) gaan er bij het noemen van Chicken Tonight ‘allemaal luikjes’ open: ‘De jingle, het dansje, een jaren negentig-vibe… het is eigenlijk een cultmerk en guilty pleasure ineen. Die ingrediënten brachten ons op het idee om ons verhaal te presenteren in een Jerry Springer-achtige setting.’

De Chicken Tonight aflevering van Terry Stinger

Chicken Tonight | Terry Stinger aflevering

De campagne

De campagne bestaat uit commercials op tv en Youtube, en wordt aangejaagd op social media met teasers. De jaren-negentig-vibe, de tijd van Jerry Springer, komt volgens Alfred ook terug in print en op de website van Chicken Tonight.

Lees ook: Hema brengt je van ligbed naar luchtbed naar je eigen bed in nieuwe campagne

Credits:

Klant: Zwanenberg Food Group / Chicken Tonight

Eindverantwoordelijke: klant Jo-Anne van der Laan & Sanne Westdijk

Product: Chicken Tonight

Bureau: Alfred International

Strategie: Paul van Kuilenburg

Account: Irene Spronk & Romy Dekker

Creatie: Jan-Willem Smits, Marie-Louise Diekema & Tim Olland

RTV: Vittoria Robijns

Productiemaatschappij: freddy

Regisseur: Michiel ten Horn

Producer: Vittoria Robijns

Lighting: cameraman/ D.O.P. Tim Kerbosch

Editor: Martin Heijgelaar

Post-productie: De Grot

Muziek: MassiveMusic

Sound design: freddy

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in