Premium

De 23 beste campagnes van '23 volgens Adformatie

De enige, geheel subjectieve, lijst die alle andere lijsten overbodig maakt.

De meest ontroerende, grappige, effectieve en creatieve campagnes van 2023 in één overzicht.

Natuurlijk vinden we iedere campagne die op de redactie binnenkomt -zo'n tien per dag- net zo uniek, vernieuwend en ludiek als het bureau dat 'm verstuurt, maar als journalistiek platform moeten we objectief blijven. De onherroepelijke vraag 'wat vinden jullie ervan?' is daarom moeilijk te beantwoorden, maar we maken één keer per jaar een uitzondering. En dat moment is nu gekomen. Bekijk hier het officiële overzicht van de 23 állerbeste campagnes van 2023 (in willekeurige volgorde) volgens de redactie van Adformatie.

Lieve taxichauffeur

Ik krijg elke keer een glimlach op m’n gezicht als ik deze campagne zie. Sympathiek ogende taxichauffeur (ik heb het nooit zo op taxichauffeurs, want lomp en afzetters) die ook nog 's heel attent blijkt te zijn. Zowel in zijn rol als papa die de knuffel (verpakt in broodtrommel) achter z’n dochter aanbrengt als begeleider van een zwangere vrouw. De commercial met de zwangere vrouw is extra grappig, omdat je erachter komt dat de taxichauffeur de vader niet is. Lees hier meer. (LS)

Bureau: DDB Amsterdam

Regenlaarsjes

Echt Hema, deze regenlaarsjes. Aantrekkelijke commercial, mooie beelden. Wat mij betreft steelt de lieve mopperkont 'Frans van Finance' hier de show. Tegelijkertijd geeft het nuttige productinformatie en dan die stem van Anneke Blok erbij...  Fijn om naar te kijken én te luisteren. (LS)

Bureau: Hotel L'Amour

Nuchtere realiteit

Van drama naar humor. Ik hou ervan. Je wordt eerst meegenomen in groot verdriet (Wat is er aan de hand? Gaat het over liefdesverdriet, ziekte, dood?) om er vervolgens achter te komen dat de hoofdrolspeler geen afscheid kan nemen van zijn auto. De nuchtere reactie van vrouwlief is goud waard. (LS) 

Bureau: Dentsu Creative

Slimme match  

Snoop Dogg staat al jaren bekend als fervent wietroker. Toen hij in november bekendmaakte te stoppen met roken, onplofte het internet zo'n beetje. Snoop Dogg bleek de nieuwste ambassadeur te zijn van Solo Stove, een merk dat rookloze buitenvuurkorven verkoopt. Weer ging het internet los, met vooral positieve reacties op de merksamenwerking én limited edition-vuurkorf met merchandise van de excentrieke rapper. Respect ook voor de korte maar krachtige video, waarin de oplettende kijker ziet dat Snoop Dogg subtiel z'n eigen kledinglijn promoot. Lees hier meer. (RB)

Prima campagne, niks mis mee 

Ben jij een van de miljoen Nederlanders die het tweede seizoen van B&B vol liefde gekeken heeft? Dan ben je ongetwijfeld bekend met de uitspraak ‘Prima, niks mis mee!’ van Olof Ormeling. De 75-jarige deelnemer is uitgegroeid tot publiekslieveling. Een kwestie van tijd dus dat hij opduikt in een reclamespotje, dacht ik op een gegeven moment. En inderdaad, in oktober lanceerde Gig Hard Seltzer een commercial waarin Ormeling het alcoholische drankje op z'n eigen manier aanprijst. Zijn oordeel? ‘Prima, niks mis mee!’ Lekker dicht bij jezelf blijven: ik houd ervan. En een mooie schnabbel voor Olof; ik gun het hem van harte. Lees hier meer. (RB)

Lachen om Lies

Toegegeven, ik had weinig met Kruidvat-reclames en ook weinig met Lies. Dat een zomervlog van Lies een van mijn favoriete campagnes van 2023 blijkt te zijn, is een klein wonder te noemen en te verklaren door de flauwe humor die erin zit. De video (liefst 3:36 minuten) zit vol ongemakkelijke situaties, grappen en prachtige gezichtsuitdrukkingen die mij deze zomer hardop lieten lachen. Knap ook hoe de product placement natuurlijk aanvoelt en leuk, die zelfspot van Kruidvat aan het einde van de video. Lees hier meer. (RB)

Bureau: DDB Amsterdam

Vrolijke actie

Dit is een vrolijke guerilla-actie van Vivera. Het merk legt Albert Heijn het vuur aan de schenen met de video Vakkenvullers Anonymous. Vier vermomde ‘vakkenvullers’ lezen de supermarkt de les over de positie van plantaardige vleesvervangers in het schap. Albert Heijn vond het maar matig grappig. Adformatie schaterde het uit. Lees hier meer. (RM)

Bureau: Heldergroen

De nieuwe Grande Dame

Om nog maar eens te benadrukken dat we Elise Schaap een waardige opvolger van Martine Bijl vinden. Ook al zal Schaap er inmiddels wel tabak van hebben dat ze steeds maar vergeleken blijft worden met de Grande Dame van de groenteconserven. Lees hier meer. (RM)

Bureau: DDB Amsterdam

Everybody loves Lies

Daar is ze weer: Lies. Omdat ik van animatie-reclame-filmpjes houd. Die van Trekpleister is hartstikke leuk. Hoewel de getekende ‘Aaf’ niet op kan tegen de ‘echte’ sloddervosmoeder Lies van zustermerk Kruidvat. Maar die wordt ongetwijfeld door mijn andere mannelijke redactiecollega’s getipt, omdat ze net als ik zo verliefd op haar zijn. (RM)

Bureau: DDB Amsterdam

Goudgele rakker

Deze jubileumcommercial van Heineken is mooi gemaakt, raakt misschien niet precies in het hart (het luistert ook zo nauw met casting), maar de onderliggende uitvoering, met alle alternatieve namen van een Heineken-bier op de flesjes (wat een operatie!), maakt dit verhaal helemaal af. Goudgele rakker? Lees hier meer. (RM)

Beter laten leven

Dit is eigenlijk geen commercial, maar een eigen keurmerk. Dutch Weed Burger lanceerde in februari namelijk ‘Beter Laten Leven’. Niet ‘Beter Leven’ dus, maar ‘Beter Laten Leven’. De boodschap van vegan brand The Dutch Weed Burger tijdens de Week zonder Vlees verwijst naar het Beter leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Nu maar zien of steeds meer consumenten kiezen voor een vegetarische of plantaardige variant. Lees hier meer. (RM)

beter leven

In het hart

Als je al eens alle prijzen hebt gewonnen voor een campagne, dan ligt de lat wel erg hoog. WeFilm lukte het voor Interpolis wederom een video te maken over telefoongebruik in het verkeer die mensen recht in het hart raakte, zeker die van puberouders. De song van de jonge artiest Danique werd weliswaar niet zo'n grote hit als die van Snelle een paar jaar terug, maar hij past naadloos bij de boodschap. Lees hier meer. (SvN)

Bureau: WeFilm

Vakmanschap

Voor de Staatsloterij geldt hetzelfde: als je al zoveel Loeki's op zak hebt, is het lastig om jezelf te overtreffen. De oudejaarscampagne heeft niet de schattigheidsfactor van een Frekkel, maar er zit zoveel vakmanschap en liefde in het idee en in de productie, dat de film zeker een plekje in deze lijst verdient. Lees hier meer. (SvN)

Bureau: TBWA\Neboko

Misschien wel de mooiste film

Fans van Nike, FC Barcelona en Patta smulden dit jaar van de film voor de gezamenlijke collectie die op de markt werd gebracht. De passie straalt af van de door Paul Geusebroek geregisseerde video met referenties aan de diepe clubliefde én de heritage van Patta. Met miljoenen views als resultaat en de collectie vond gretig aftrek. Misschien wel de mooiste film van het jaar. Lees hier meer. (SvN)

Bureaus: Iconoclast, Halal

Ode aan creativiteit

Het is natuurlijk not done om je eigen campagne te noemen - op de redactie verfoeien we dat soort borstklopperij. Maar toch. Adformatie bestaat 50 jaar en we lieten KesselsKramer een campagne ontwikkelen om zelf even in de spotlight te komen. Met een veel te krappe deadline natuurlijk. Het bureau kwam terug met twee ideeën die spot-on waren. Wij voelden even die creatieve spark die het vak ook zo vaak voelt; in een pitch, bij een presentatie of na maanden polijsten. We kozen voor de campagne met bekende slogans van nu en van weleer. Het is een ode aan creativiteit, aan al onze lezers dus. Lees hier meer. (SvN)

Bureau: KesselsKramer

adformatie

Desinformatie omgedraaid

De veelgeprezen Wikileaks-campagne hoort ook in deze lijst thuis. In tijden van desinformatie een mooi idee om Wikipedia in te zetten om de realiteit van de verwoesting van Oekraïense steden te tonen. (MH)

Bureau: Publicis 

Online haat

Ajax doet ook wel nog iets goeds in 2023. De spelers van de club speelden begin december niet met hun naam, maar met drie witte stippen achterop het shirt, om online haat aan de kaak te stellen. Een groot probleem dat hopelijk eindelijk 's hard aangepakt wordt in het nieuwe jaar. Desnoods met strengere regels. (MH)

Lekker reclamezinnetje

Hoe had de copy-jury er zó naast kunnen zitten? Het lekkerste reclamezinnetje van 2023 - 'Niet vliegen, wel landen' - kreeg geen Lamp toebedeeld bij de ADCN Awards. Een beetje discussie op the day after hoort erbij, maar hier was zo ongeveer het volledige vak het over eens: deze case had bekroond moeten worden. Waarom viel de slogan zo in de smaak? Omdat met slechts vier woorden direct een sterke boodschap wordt verkondigd, die ook nog 's een maatschappelijk issue aansnijdt, namelijk: je kunt ook op vakantie zónder het vliegtuig te pakken. Natuurhuisje en bureau Gardeners zullen met gemengde gevoelens op 2023 terugkijken, maar een plek in deze lijst steekt ze hopelijk -naast alle lofzang op LinkedIn- een hart onder de riem. Lees hier meer. (LB)

Bureau: Gardeners 

Vakantieliefde

McDonald's, TBWA\Neboko en Pink Rabbit is al jaren een gouden combinatie. Die ene vakantieliefde, wie is er niet bekend mee? Deze sfeervolle film kwam wel even binnen. Veel merken roepen wel er 'voor iedereen' te willen zijn, maar McDonald's laat het in z'n zomercampagne gewoon zíen. Zowel de jongedame uit de stad als die van het eiland genieten van een Big Mac. Twee vrouwen van diverse komaf die verliefd op elkaar worden - zonder er de nadruk op te leggen. I'm loving it. Lees hier meer. (LB)

Bureau: TBWA\Neboko

Mannen uit de kleren

Is reclame anno 2023 (te) braaf geworden? Het wordt vaak geroepen, maar bij IamToro is daar weinig van te merken. Lingeriemerken voeren sinds jaar en dag schaarsgeklede dames op in hun communicatie, maar nu waren het de heren die hun afgetrainde lijf mochten showen aan de buitenwereld. Letterlijk, namelijk op klaarlichte dag op het Leidseplein. Fijn ook dat niet alleen BN'er Everon Jackson Hooi, maar ook marketeer Marc van Eck het goede voorbeeld gaf en uit de kleren ging op het hoofdstedelijke uitgaansplein. IamToro toont zich met deze pr- en outdoorcampagne als stoer en sexy merk, óók in deze wellicht brave tijden. (LB)

Bureaus: Jump, Yune, JCDecaux

No guts no glory

In de Verenigde Staten geldt het onder ondernemers als ongeschreven regel: je bent pas succesvol als je minstens één keer failliet gaat. In Nederland gaan genoeg ondernemingen, ook reclamebureaus, kopje onder, maar dat wordt zelden aan de grote klok gehangen. Het Amsterdamse reclamebureau Buutvrij denkt daar anders over. 'We staan op omvallen', zei medeoprichter Reuben Alexander in Adformatie. Hij koppelde daar een guerilla-campagne aan vast, notabene op Black Friday. Het bureau ging in de 'ophefuitverkoop': merken die nog met het bureau willen samenwerken, hebben tot 31 december de kans. No guts nog glory. Of Buutvrij de kerst haalt moet zeer binnenkort bekend worden, maar het staat buiten kijf dat deze stoere campagne een plek in deze lijst verdient. Lees hier meer. (LB)

Bureau: Buutvrij

buutvrij
Reuben Alexander (l) en Maarten Boer van Buutvrij.

Enorme gehaktbal

Niemand kan de symboliek ontgaan: hoe kun je het uitsterven van diersoorten beter aanpakken dan met het kweekvlees van een uitgestorven diersoort? Bas Korsten, de mondiale chief creative officer van Wunderman Thompson, wil de discussie over voedsel en vleesproductie fundamenteel veranderen, en had een fantastisch idee. Met een internationaal team van experts en wetenschappers, werd uit het DNA van de uitgestorven wolharige mammoet, aangevuld met dat van de Afrikaanse olifant, mammoetvlees gekweekt voor een enorme gehaktbal. In maart werd die aan de wereldpers gepresenteerd in Nemo Amsterdam. De bal rolde de wereld rond en zorgde in een maand tijd voor een equivalent van 120 miljoen dollar aan advertentie-uitgaven, en tal van memes en TikToks. Lees hier meer. (JM)

Bureau:  Wunderman Thompson

Een betere plek voor opa

Tussen het geweld van alle cliché-kerstcommercials (oké, de Staatsloterij koos ook voor een wat creatievere benadering) door, is de keuze van dé Vakantiediscounter een verademing, met z'n opa op een betere plek. Opa is niet alleen geniaal gecast, maar ook de timing is perfect en bepalend voor het humoristische effect. Dat begint bij het moment dat de ogenschijnlijk opgebaarde opa tot leven komt met het openen van zijn rechteroog precies in het roffeltje waarmee de Zuid-Amerikaanse mariachi begint. (JM)

Bureau: Indie Amsterdam

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie