In de nieuwste commercial van Apple is het bedrijf zelf het toonbeeld van privacygratie. Het techbedrijf toont op satirische wijze wat allemaal geschonden wordt door diverse applicaties die niet van Apple zijn, of niet beschikbaar zijn op de iPhone. De boodschap van de commercial, die ontwikkeld is samen met TBWA/Media Arts Lab, moet duidelijk maken dat de apps van Apple die beschikbaar zijn op de iPhone, geen gegevens delen zonder toezegging van de gebruiker, zoals in de video overdreven wordt uitgebeeld en verteld: ‘Sommige dingen moeten niet gedeeld worden, iPhone helpt de gebruiker daarmee.’ Om af te sluiten met de tagline: ‘Privacy. Dat is iPhone.'
Met de campagne lijkt Apple in essentie aan te willen geven dat klantdata an sich, noch het doorspelen ervan geen businessmodel is voor het bedrijf uit Cupertino. Saillant is dat de commercial uitgebracht wordt op het moment dat een voornaam verdienmodel van het bedrijf, de App Store, onder vuur ligt. Commissies die afgedragen moeten worden zouden te hoog zijn en de voorwaarden te beperkend.
Op het eindshot na is ook in deze privacy-commercial net als in een vorige video, waarin het techbedrijf de belofte maakte dat het in de gehele productie- en distributieketen volledig klimaatneutraal wordt, geen enkel Apple-product te zien. De 'Privacy. That’s iPhone'-campagne is de tweede video die is uitgebracht over het onderwerp privacy.
De commercial
Elk shot in de film ridiculiseert een privacyschending van bekende, veelgebruikte applicaties die Apple ook aanbiedt en waarvan het bedrijf van wijlen Steve Jobs zegt geen gegevens openbaar te maken, zonder toestemming, op welke wijze dan ook. In de video zijn het de gebruikers zelf die de gegevens door het café, het toilet of het park schreeuwen: van roddels over collegae tot creditcardgegevens en van het aantal aangeschafte zwangerschapstests tot browsergeschiedenis die aantoont dat een scheiding in het verschiet ligt.
Bekijk de nieuwe Privacy. That’s iPhone-commercial
Bekijk de vorige Privacy. That’s iPhone-commercial
'Privacy is een grondrecht'
De boodschap die het Amerikaanse bedrijf met de video duidelijk wil maken wordt kracht bijgezet en toegelicht met een privacy-website, waar onder andere te lezen is dat privacy een van de kernwaarden is van de organisatie en dat het bedrijf erkent dat het een grondrecht is: ‘Jij bent de enige die mag bepalen met wie jij jouw zaken deelt en wij bij Apple ontwikkelen producten om jouw privacy te beschermen en om jou er zelf controle over te geven.’ En dat is volgens Apple niet altijd makkelijk, zoals het dat ook zegt over het nakomen van de belofte om de gehele supply chain volledig klimaatneutraal te maken.
Applicaties waar Apple prat op de bescherming van de privacy gaat
Elke scene in de video benadrukt een privacyservice die het bedrijf uit Cupertino zegt te bieden. Enkele voorbeelden die Apple geeft op de privacy-site en in de commercial zijn end-to-end encryptie bij iMessage, die ontwikkeld is zodat alleen de ontvanger en de zender de gestuurde boodschap kunnen zien. Intelligent Tracking Prevention in de browser Safari, die het adverteerders belet de gebruiker van site naar site te volgen. Maps, dat geen geschiedenis bijhoudt van waar de gebruiker is geweest, iets dat Google Maps standaard wel bijhoudt.
Lees ook: Fortnite-ontwikkelaar basht Apple met 1984-parodie
Lees ook: Apple: 'We maken geen uitzondering voor Fortnite'