Het creatieve bureau Buck opent na Los Angeles, New York, en Sydney in Amsterdam. Met de Amsterdamse hub wil het bureau talent in Europa de kans geven zich te verbinden aan Buck om samen het wereldwijde klantportfolio te bedienen. Het bureau, dat stelt talent-gedreven te zijn, claimt dat het de creatieve cultuur van de organisatie als voornaamste pijler van het succes ziet. Voormalig Ambassadors-partner Vincent Lammers is aangesteld als executive creatief directeur. De organisatie, die werkt voor klanten als Apple, Oatly, Amazon en Tony’s Chocolonely, zegt nu beter in te kunnen inspelen op lokale markten met behoud van culturele nuances. Bij Buck werken 300 makers, denkers en doeners van over de hele wereld.
'Zelf iets opbouwen'
Van Lammers wordt verwacht dat hij zowel aan de creatieve-zijde als aan klantzijde de lijnen uitzet. Inmiddels zijn er 10 mensen werkzaam vanuit de Europese hub waardoor Buck in staat is om een de-klok-rond strategie te beloven aan haar klanten voor concepting, design, merkontwikkeling, marketingstrategie, animaties en aanverwante content op elke mogelijke schaal.
Lammers, die na 12 jaar Ambassadors aansluit bij de organisatie waar hij stage liep, geeft aan dat hij graag zelf iets op wilde bouwen. ‘Toen ik bij Ambassadors begon stond al veel als een huis en was creatief design een zijtak. Bij Buck staat alles in dienst van het creatieve, de talenten en heerst er echt een makersvisie die ik in Europa verder mag uitbouwen. Ik hield sinds mijn stage altijd nauw contact met de co-ceo en oprichter van Buck, Ryan Honey, en hij had me al vaker gevraagd om bij de club te komen. Bij Ambassadors vonden ze het jammer dat ik wegging maar gaven aan dat het een prachtige kans was die ik moest pakken. Champagne met tranen was het afscheid.’
'Juiste mensen op de juiste klus'
Lammers, die al sinds januari aan het internationale Amsterdamse Buck-team aan het bouwen is, maakt naast zijn aanstelling als ecd ook onderdeel uit van het global creative leadership-team van Buck. Voor de Amsterdamse leiding wordt hij bijgestaan door voormalige MediaMonk producer, Chance Woodward. ‘Ons beleid wereldwijd is om altijd de juiste mensen op de juiste klus te zetten, hen te verbinden om zo een team te creëren. Met de nieuwe 24-uurs-economie bij Buck kunnen we zo overdag designen vanuit Amsterdam waarna Los Angeles bijvoorbeeld direct doorkan met animeren.
'De mensen zijn leidend'
Op de vraag waarom Lammers niet voor een stap naar bureaus als MediaMonks of Dept koos geeft hij aan dat Buck altijd al een speciale plek had in zijn hart. ‘De organisatie is meer een partner dan een bureau en het richt zich altijd op het collaboratieve. Er is een waar makersmodel dat continu aan innovatie onderhevig is; in design, in animatie en nu zelfs met AR XR, life action en branding design.’
Lammers geeft eerlijk toe dat het bureau wel een full service supplier is naast design en productie.’ Daar zijn we heel transparant over want dat kunnen we, daar hebben we de juiste mensen voor die zelfs soms samen met de klant de brief opstellen en dan kijken wat en wie ervoor nodig zijn om het beste resultaat te halen. Het is onze missie om ons talen te verbinden aan de creative opportunity. Onze mensen zijn leidend en zij bepalen waar Buck naartoe gaat. Daarom praten onze makers ook direct met de klanten.’
Animatiewerk voor Amazon
Lastig groeien door ideologie
‘Door de mensen-makersideologie voorop te stellen in beleid is voor Buck soms lastig om te groeien: We willen de beste mensen vinden’, zegt Lammers. 'De marktstrategie was om niet te groeien in Europa. Maar nu vinden we het onze plicht om talent in Europa een kans te bieden, dus nu is Buck hier.’ Om lachend te vervolgen: ‘Talent in Europa dat niet naar de VS wil kan wel een Buck gebruiken nu.'
Volgende klus veiligstellen
Dat de ecd zich ook mag bemoeien met commerciële aspect van de organisatie ziet hij als een uitdaging waar hij eveneens voldoening uithaalt. ‘Om kwalitatief hoogstaand werk te blijven maken en om de ontwikkeling van het talent in de toekomst te waarborgen is het wel nodig om de volgende klus veilig te stellen. Ook dat is onderdeel van de cultuur en visie. Iedereen wordt beter in de volgende klus, zowel eigen ontwikkeling als de ontwikkeling van de multidisciplinaire teams. Dat alles draagt bij aan de heersende dynamiek waarin het niet één regisseur is die bepaalt. Iedereen die aan een klus werkt heeft ownership wat weer bijdraagt aan de kwaliteit van het eindresultaat.
Continueren klant- en bureau-relatie
Veel werk van het multiculturele bureau staan niet op de reel want daar mag van verschillende opdrachtgevers niet over gesproken worden. ‘Dat is ook niet altijd nodig’, vindt Lammers. We ambiëren een diepe relatie met zowel die merken, maar ook met de reclamebureaus waarvoor we werken. Allen moeten weten dat wij het oplossen, altijd. Dat is wat een relatie versterkt en continueert.’
'Onze uitdaging'
Gekeken naar de merken waarvoor Buck werkt, zoals Nike, Oatly, Tony’s en Apple, lijkt het bureau zich enigszins te focussen op de purpose-driven merken. Lammers geeft aan dat het Buck-manifest inderdaad wel een beetje klinkt als het braafste jongetje van de klas. ‘We willen verschillend werk maken en kijken wel naar het soort en type klant, helemaal nu we meer voor merken werken, maar een merk hoeft bij ons echt niet eerst door de ballotagecommissie. We hebben graag dat idealen aligned zijn, daar maken we afspraken over en daarbij komt altijd een moment van reflectie kijken.
Ook met het oog op de toekomst, want we willen in Europa bijvoorbeeld graag voor de lifestyle-, fashion- en foodbrands werken. Tijdens een gesprek achterhalen we wat onze inbreng kan en moet zijn. Van daaruit gaan we verder. Doel en boodschap is belangrijk, maar voor ons zit de uitdaging ook in de stijl, de illustratie, het design, de techniek, de kunst of de combinatie ervan. Die boodschap wil ik zo mooi en zo goed mogelijk over het voetlicht brengen.’
Lees ook: