Nieuw bureau Saint zet serieus in op AI 

Poppe van Pelt (ex-Apple) en enkele andere senior-creatieven staan aan het roer van Saint. 

Saint veronderstelt een 'ontwrichtende impact van AI op de traditionele reclamewereld'.

Het nieuwe AI-bureau Saint, dat vandaag het levenslicht ziet, presenteert zich als een geheel nieuwe creative tech player. 'Door een self-learning, eigen AI-platform genaamd Halo kan Saint sneller, slimmer en nauwkeuriger werken', zo luidt de boodschap in een uitgebreide verklaring.

Oprichters van Saint zijn designer Harm-Jan van de Mark en voormalig TBWA-partners Poppe van Pelt en Perry Valkenburg. Terwijl Van Pelt (tevens winnaar van talloze reclameprijzen bij diverse bureaus) al enkele jaren experimenteerde met AI in zijn meest recente rol als creative director van Apple, voorzag Valkenburg, die de laatste jaren als advisor/investor actief was, naar eigen zeggen de ontwrichtende impact van AI op de traditionele reclamewereld.

Van der Mark werkte als designer bij onder meer Philips en bureaus Wieden+Kennedy en Indie. De drie oprichters hebben in het verleden voor grote bedrijven campagnes gemaakt, waaronder Heineken, KLM, Adidas en Coca-Cola. 

Van Pelt: 'Toen ik samen met Harm-Jan en Perry begon te experimenteren met AI, zag ik meteen de mogelijkheden. Voor onszelf, maar vooral wat het voor onze klanten kan betekenen.'

saint
Het team van Saint met mid-achter in grijze trui Poppe van Pelt.

Aanzienlijke risico's 

Het business-team van Saint staat onder leiding van business director Sue Workman. Zij heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse en internationale bureauwereld, onder meer bij Publicis Groupe, Saatchi & Saatchi en TBWA. Workman: 'De snelle ontwikkelingen binnen AI zijn onmogelijk bij te houden voor de gemiddelde adverteerder en zijn bureaus. Het gebruik van ChatGPT of andere public cloud-systems door medewerkers leidt vaak tot middelmatigheid en dat brengt aanzienlijke risico's met zich mee. En die kunnen wij voorkomen. '

Maurits de Vries is aangesteld als chief technology officer en is tevens het brein achter Halo. De Vries: 'Bedrijven trainen vaak onbedoeld grote techplatforms als ChatGPT met gevoelige data van klanten, wat die data aan de buitenwereld blootstelt. Daarom maken we bij Saint gebruik van een zelf ontwikkeld GDPR-conform-platform genaamd Halo. Alle modellen zijn gebaseerd op open source-frameworks, maar runnen binnen onze private cloud, wat zoveel betekent dat adverteerders zeker weten dat hun data veilig bewaard wordt en het systeem niet uit kan. In plaats daarvan gebruiken we die data om op maat gemaakte strategieën en creatief werk te ontwikkelen dat -naar onze mening- innovatiever, inzichtelijker en efficiënter is.'

Het team wordt verder versterkt met creative engineer Job van Pelt en visual creative Blanche Verstegen. Binnen afzienbare tijd moet het team verder worden uitgebreid met andere specialisten in AI en data science, meldt Saint tot slot. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie