Afterwork drinks, dress-up Tuesdays, bloemen aan je deur in lockdowntijden of met de hele ploeg op shortski: agencies investeren graag gul in teambuilding. Is dat de sleutel tot blije, gemotiveerde medewerkers? Toch niet helemaal. Maar hoe word je dan wel het agency waar iedereen bij wil (blijven) werken?
Motivatie zit in alles
In tijden van arbeidsmarktkrapte haal je als bureau maar beter alles uit de kast om talent richting jouw kantoor te loodsen. Maar wat is ‘alles’? Wat maakt een agency tot top employer? We vroegen aan ons panel wat hun mensen motiveert.
“Bij Unlimited Productions werk je omdat je energie haalt uit de uitdagingen en de sfeer van een evenementenproductiehuis”, antwoordt operations manager Thomas Isarin. “Festivals, toneelproducties, dj-sets: onze branche heeft een unieke vibe. Dat trekt mensen aan. En wij zorgen dat ze dingen kunnen doen die ze leuk vinden. Met de nodige variatie, want daar hebben onze medewerkers wel behoefte aan.”
Werner De Smet, ceo van communicatiebureau oona ziet het veel ruimer: “Motivatie zit in veel zaken. Voor leuke feestjes, een shortski en een gave baan blijven ze niet. Na drie jaar hebben ze dat wel gehad. Ik denk dat het meest fundamentele succes is. Ook belangrijk: een uniek agency en aanbod. Mensen willen het gevoel hebben dat ze iets betekenisvol doen en impact hebben. Dat motiveert.”
Een pleidooi voor luisteren
“Natuurlijk wil je een leuke werkgever zijn, maar dat volstaat inderdaad niet,” vult Petra De Roos, managing director van advertising agency LDV United aan. “Mensen moeten voldoening halen uit hun baan en het gevoel krijgen dat ze hun werk goed kunnen doen.”
Hoe je dat doet? “De magie zit ‘m in het luisteren naar wat de mensen echt willen”, aldus Petra. “Je moet hen niet per se stimuleren om te groeien of om alsmaar nieuwe projecten aan te nemen. Luister naar wat hun sterktes zijn, wat hen drijft en waar zij blij van worden. Dat zorgt er volgens mij voor dat mensen lang blijven.”
Waarom een people development manager?
Om de juiste mensen te rekruteren en te blijven motiveren, zet oona volop in op hr. In de vorige aflevering van Agency Life introduceerde Werner de people and organisation development manager die sinds kort bij oona aan de slag is. “Annemieke heeft mijn leven fundamenteel veranderd”, lacht hij.
“Ik deed vroeger de rekrutering en ik deed dat graag, maar met weinig kennis van zaken. Laat staan dat mensen bij mij zouden aankloppen als ze zich niet goed voelden in hun baan. Nu heeft Annemieke voor iedereen een personal development journey uitgestippeld en wordt er open gesproken over wat we al dan niet leuk vinden en waar we naartoe willen.”
Daar is Unlimited Productions nog niet helemaal klaar voor, denkt Thomas: “Past zo’n aanpak wel bij elk type mensen? Ik denk dat de creatievelingen bij jullie daar misschien iets meer voor open staan en zich makkelijker blootgeven. Bij ons is hr nog heel administratief. Bij oona gaat dat veel verder. Dat vind ik wel interessant.”
“Hr moet echt strategisch zijn in een agency. Ook bij Unlimited Productions zijn mensen toch het fundament van je organisatie? Neem een people development manager. Ik beloof het: die zal nuttiger zijn dan een ceo”, adviseert Werner.
Hoe vermijd je een burn-out?
Hoe goed je hr-beleid ook is, kan je als agency voorkomen dat je mensen onder te grote druk staan of uitvallen met een burn-out?
“De voorbije jaren hebben er stevig ingehakt”, vertelt Petra. “Wij probeerden onze mensen tijdens de coronacrisis zo goed mogelijk te ondersteunen. We hebben een veerkrachtonderzoek gedaan, workshops, een mental coach met open lijn, enzovoorts. Maar het lost niet alles op. Je kan behulpzaam en begripvol zijn en mensen aanspreken maar er ligt ook een stukje verantwoordelijkheid bij hen. Bij ons krijgt iedereen veel vrijheid, maar dat zit in een pakketje - samen met verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen.”
“Dat herken ik”, antwoordt Werner. “We moeten aan jonge mensen uitleggen dat zij hun grenzen moeten stellen. Daarnaast moet je zorgen voor een open cultuur waarin die zaken bespreekbaar zijn. Als er mensen in het oranje staan, dan proberen we ze eruit te halen voor ze in het rood gaan. Dat lukt steeds beter.”
Als Thomas voorzichtig polst of een tool kan helpen om hoogte te krijgen van de werkdruk en het welzijn, is Petra stellig: “Af en toe moeten we toch gewoon eens welgemeend “hoe is ’t?” aan elkaar vragen.”
Bekijk de volledige aflevering hier.
Van projectmanagement, tools en capaciteit tot people management: Thomas, Werner en Petra deelden over elk onderwerp openhartig hun inzichten en ervaringen – inclusief zelfs mislukkingen – in deze reeks Agency Life. Wordt vervolgd? Absoluut! Get ready want er staat een nieuw seizoen in de steigers!
Nog niet ingeschreven Teamleader's tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief? Doe het vandaag nog.
Agency what?
In Agency Life gaat Teamleader op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen knappe koppen uit de Nederlandse en Belgische agencywereld samen en bevragen hen honderduit.
Zij passeerden al de revue: een pak interessant volk dat maar wat graag zijn visie deelde op business development en money matters. Dit seizoen duiken we in ‘project & people management’. Duiken met ons mee: Thomas Isarin (Unlimited Productions), Petra De Roos (LDV United) en Werner De Smet (oona). Teamleader had het met hen over planning en tools, maar wat hen eigenlijk echt, echt boeit, zijn ‘hun mensen’. Voer voor drie blogs over people management.
Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor Teamleader's tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!