In volle pandemie nam het Belgische digitale agency Springbok het Nederlandse Adeptiv over. Hoe verliep de start? Welke valkuilen konden ze vermijden? En hoe communiceerden ze met honderden medewerkers, midden in de coronacrisis? Kim Verhaeghen (Springbok) en Michiel van Riemsdijk (Springbok, ex-Adeptiv) geven een blik achter de schermen.
Agency what?
In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer. In dit seizoen van duiken we in agency collabs & partnerships.
Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.
Elkaar besnuffelen
Hoe benader je een bureau dat je wil overnemen? Door het eens goed te besnuffelen. Althans, zo denkt Kim Verhaeghen (Springbok) erover. Na je marktonderzoek leg je de eerste informele contacten en werk je naar een bod toe.
In het geval van Springbok en Adeptiv leidde het gesnuffel tot een directe klik. En dat is van cruciaal belang, vindt ook Michiel van Riemsdijk (ex-commercieeldirecteur van Adeptiv, de overgenomen partij): “De essentie is dat je mensen met elkaar een band creëren. Als je makkelijk vertrouwen opbouwt, is dat een goede start.”
Top secret
Bij een overname hoort een lang legal proces: gesprekken met advocaten, contracten, afspraken met banken… Springbok doorliep het al meerdere malen. Tijdens de onderhandelingen is geheimhouding cruciaal.
Daarna breng je druppelsgewijs je mensen op de hoogte. Wie krijgt het nieuws eerst? Wanneer breng je het? Hoe communiceer je intern en extern, zonder dat je eigen mensen of klanten uit de lucht vallen?
De moraal: denk goed na over wie je wanneer op de hoogte brengt, en wat je hun vertelt. Een gevoelig punt daarbij is je bedrijfsnaam, vertelt Kim. “Dat we de naam wilden veranderen naar Springbok, hadden we veel duidelijker moeten communiceren.”
Nooit zeker
Bij een overname ben je nooit 100% zeker dat je de juiste beslissing neemt. “Als je opgaat in een bedrijf dat uit een andere branche komt, zoals bijvoorbeeld onze eerste overnemer PostNL, weet je niet of de twee goed zullen samensmelten,” vertelt Michiel.
Volgens Kim moet je ook de motivatie van diegene die het bedrijf wil verkopen goed kennen. “Maar op een bepaald punt moet je gewoon knopen doorhakken. Heel veel overnames gebeuren gewoon niet omdat ondernemers het doodredeneren. Je buikgevoel volgen en durven springen: dat is de boodschap.”
Hey ho, let’s go
Is de samenwerking officieel begonnen? Neem dan de tijd om rustig met elkaar samen te smelten. Begin niet halsoverkop projecten te delen, en geef je mensen de tijd om elkaar te leren kennen. Michiel weet wel hoe je zoiets aanpakt: “Een feestje was de beste investering voor de interne cultuur en het smeden van onze teams. En daarna is het belangrijk om iedereen te stimuleren om kennis te delen, om te benadrukken dat je één team bent met hetzelfde doel, en een gezamenlijke bedrijfscultuur te faciliteren.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!