Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe neem je succesvol een agency over? Het verhaal van Springbok en Adeptiv

In volle pandemie nam het Belgische Springbok het Nederlandse Adeptiv over. Hoe verliep de start? En wat zouden ze anders doen?
Partner
Teamleader

Eersteklas software voor eersteklas agencies. Toptalent verdient eersteklas software om elke dag mee te werken. Teamleader Orbit is marktleider in dé all-in-one agency software voor jouw marketingbureau, digitale agentschap of IT-bedrijf. Met Teamleader heb je een perfect overzicht van je verkoopkansen, projecten en betalingen; en misschien nog crucialer: een haarscherp beeld van hoe je projecten en bedrijf presteren

Adeptive en Springbok so happy together
Kim en Michiel So happy together
Adeptive en Springbok so happy together
Kim en Michiel So happy together

In volle pandemie nam het Belgische digitale agency Springbok het Nederlandse Adeptiv over. Hoe verliep de start? Welke valkuilen konden ze vermijden? En hoe communiceerden ze met honderden medewerkers, midden in de coronacrisis? Kim Verhaeghen (Springbok) en Michiel van Riemsdijk (Springbok, ex-Adeptiv) geven een blik achter de schermen.

Agency what?

In Agency Life gaan we op zoek naar wat nodig is om een topagency, creatief bureau of digitale studio te runnen. We brengen inspirerende stemmen uit de Belgische en Nederlandse agencywereld samen en vragen hen honderduit naar onderwerpen als billability, pricing, projectmanagement en meer. In dit seizoen van duiken we in agency collabs & partnerships.

Wil je niets missen van deze reeks? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je alleen Agency Life-content, beloofd.

Elkaar besnuffelen

Hoe benader je een bureau dat je wil overnemen? Door het eens goed te besnuffelen. Althans, zo denkt Kim Verhaeghen (Springbok) erover. Na je marktonderzoek leg je de eerste informele contacten en werk je naar een bod toe.

In het geval van Springbok en Adeptiv leidde het gesnuffel tot een directe klik. En dat is van cruciaal belang, vindt ook Michiel van Riemsdijk (ex-commercieeldirecteur van Adeptiv, de overgenomen partij): “De essentie is dat je mensen met elkaar een band creëren. Als je makkelijk vertrouwen opbouwt, is dat een goede start.”

Top secret

Bij een overname hoort een lang legal proces: gesprekken met advocaten, contracten, afspraken met banken… Springbok doorliep het al meerdere malen. Tijdens de onderhandelingen is geheimhouding cruciaal.

Daarna breng je druppelsgewijs je mensen op de hoogte. Wie krijgt het nieuws eerst? Wanneer breng je het? Hoe communiceer je intern en extern, zonder dat je eigen mensen of klanten uit de lucht vallen?

De moraal: denk goed na over wie je wanneer op de hoogte brengt, en wat je hun vertelt. Een gevoelig punt daarbij is je bedrijfsnaam, vertelt Kim. “Dat we de naam wilden veranderen naar Springbok, hadden we veel duidelijker moeten communiceren.”

“Dat we de naam wilden veranderen naar Springbok, hadden we veel duidelijker moeten communiceren.” – Kim Verhaeghen

Nooit zeker

Bij een overname ben je nooit 100% zeker dat je de juiste beslissing neemt. “Als je opgaat in een bedrijf dat uit een andere branche komt, zoals bijvoorbeeld onze eerste overnemer PostNL, weet je niet of de twee goed zullen samensmelten,” vertelt Michiel.

Volgens Kim moet je ook de motivatie van diegene die het bedrijf wil verkopen goed kennen. “Maar op een bepaald punt moet je gewoon knopen doorhakken. Heel veel overnames gebeuren gewoon niet omdat ondernemers het doodredeneren. Je buikgevoel volgen en durven springen: dat is de boodschap.”

"Heel veel overnames gebeuren gewoon niet omdat ondernemers het doodredeneren. Je buikgevoel volgen en durven springen: dat is de boodschap.” – Kim Verhaeghen

Hey ho, let’s go

Is de samenwerking officieel begonnen? Neem dan de tijd om rustig met elkaar samen te smelten. Begin niet halsoverkop projecten te delen, en geef je mensen de tijd om elkaar te leren kennen. Michiel weet wel hoe je zoiets aanpakt: “Een feestje was de beste investering voor de interne cultuur en het smeden van onze teams. En daarna is het belangrijk om iedereen te stimuleren om kennis te delen, om te benadrukken dat je één team bent met hetzelfde doel, en een gezamenlijke bedrijfscultuur te faciliteren.”

Zin om elke twee weken in de hoofden van leading agencies te kruipen? Teken dan in op de Agency Life-nieuwsbrief. We sturen je enkel Agency Life-content, da’s beloofd.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Teamleader

Eersteklas software voor eersteklas agencies. Toptalent verdient eersteklas software om elke dag mee te werken. Teamleader Orbit is marktleider in dé all-in-one agency software voor jouw marketingbureau, digitale agentschap of IT-bedrijf. Met Teamleader heb je een perfect overzicht van je verkoopkansen, projecten en betalingen; en misschien nog crucialer: een haarscherp beeld van hoe je projecten en bedrijf presteren

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in