We hoeven je er nu niet aan te herinneren hoe COVID-19 onze wereld heeft getransformeerd en onze manier van werken heeft beïnvloed. Meer dan ooit tevoren moeten bedrijven sneller en reactiever zijn in hun (digitale) marketingaanpak en dit betekent dat ze geacht worden om snel te kunnen schakelen bij veranderende omstandigheden. Door deze nieuwe manier van werken worden merken gedwongen om te kijken naar een andere manier van samenwerken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Het valt niet mee voor marketeers om de juiste balans te vinden, maar in de basis ligt de kern van het succes in het hebben van sterke partnerships.
Laat een partnership voor u werken
Zoals bij alle goede relaties heeft een partnership toewijding van beide kanten nodig om tot bloei te komen. Het is niet langer voldoende om een briefing op te stellen en te wachten op een reactie, in de hoop dat het aan al je verwachtingen zal voldoen. Vanessa Hofland, director van AH Studio bij Albert Heijn, legde recent in onze webinar al uit dat haar team volledig is ondergedompeld in het briefing- en creatieve proces vanuit een ‘hybrid agency model’. Deze vereenvoudigde aanpak heeft geresulteerd in een betere samenwerking tussen partners en uiteindelijk ook in betere campagnes. Deze manier van werken heeft daarnaast ook een (onverwachte) positieve invloed gehad op de productiviteit, motivatie en het werkplezier in haar team.
Wanneer een ‘agency partner’ volledig ondergedompeld is in een merk, leren ze de cultuur kennen, de kleine details die het merk drijft en, wat belangrijk is, dit stelt teams in staat om sneller en makkelijker samen te werken om tot de best mogelijke resultaten te komen.
Stel duidelijke rollen & verantwoordelijkheden vast
Volgens een recent rapport van de World Federation of Advertisers (WFA) kunnen 40% van de merken met een inhouse-afdelingen tegen elkaar pitchen voor projecten. Maar creëert dit de juiste cultuur voor succesvolle partnerships?
Een belangrijk element om je partnership te laten werken, is het vastleggen van duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor zowel de merkpartners als de agency partners, waardoor de partners niet hoeven te pitchen voor werk. Als onderdeel van een ‘hybrid agency model’ werk je nog steeds met een aantal bureaus met verschillende specialismen, dus het harmoniseren van die relaties is cruciaal voor het leveren van efficiëntie en productiviteit. Door duidelijke grenzen, doelstellingen en verantwoordelijkheden vast te leggen, kunnen alle partners samenwerken, waardoor een één-teamaanpak wordt versterkt.
Schakel de juiste mensen in
Het is bij partnerships van vitaal belang dat je vanaf het begin de steun hebt van de juiste mensen binnen je organisatie. Dit kunnen managers op verschillende afdelingen zijn tot en met de ondersteuning van de directie. Tara McGregor-Woodhams, ex- Head of Branding van Aegon en Standard Life, legde recent in onze webinar al uit wat de enorme toegevoegde waarde van technologie is in een ‘hybrid agency model’. Je moet hierbij denken aan zaken als ‘workflow-systemen’ voor meer efficiëntie, maar ze merkte ook op dat het succes hiervan afhankelijk is van de volledige ondersteuning van betreffende parijen, zoals bijvoorbeeld je interne IT-afdeling.
Laat de technologie het werk doen
Bestaande trends zijn dit jaar enorm versneld en dat geldt vooral voor het creatieve bureaulandschap. In 2019 heeft ¾ van de merkleiders hun marketing en operations in eigen huis ondergebracht en 65% van de bestaande inhouse agencies rapporteerde een toename van de werkdruk sinds COVID-191. We verwachten dat deze trend zich zal voortzetten en dat inhouse agencies nog meer ingebed zullen raken in organisaties. De huidige omstandigheden zullen deze trend zeker niet vertragen en we zien nu al een toename van de vraag naar duidelijke en eenvoudige digitale workflow processen en de technologie die dit ondersteund.
Technologie in de cloud maakt het mogelijk om efficiënt en effectief te werken, zodat u overal waar u werkt, of dat nu thuis, op kantoor of aan de andere kant van de wereld is, toegang heeft tot dezelfde systemen voor briefings, wijzigingen of goedkeuringen. COVID-19 heeft ons ertoe gedwongen om meer afstand te bewaren, maar met de juiste technologie hoeft dat niet ten koste te gaan van uw bestaande werkprocessen.
Bij APS leveren we met succes ‘hybrid agency models’ voor verschillende merken in uiteenlopende sectoren. We ontwerpen een collaboratief en creatief model dat wordt ondersteund door onze unieke technologische (workflow) systemen. Als u een opname van de webinar wilt ontvangen of meer informatie wilt over een van onze diensten, neem dan gerust contact met ons op via marketing@theapsgroup.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!