De energietransitie is gigantisch, hoe maak je dat persoonlijk?

Hoe maak je de energietransitie tastbaar? iO en Enexis ontwikkelden een permanente campagne met slimme tech en verschillende verhaallijnen.

Michiel de Nijs (iO, links) en Stefan van den Boom (Enexis).

De energietransitie kan voelen als een ver-van-mijn-bedshow. Maar dat verandert als bij jou de straat opengaat, of als je zonnepanelen uitvallen. Dan worden de praktische gevolgen van de energietransitie en de rol van de netbeheerder hierin ook echt voelbaar.

Enexis is de netbeheerder van het elektriciteits- en gasnetwerk in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg – wie hier woont, is automatisch Enexis-klant. Net als de collega-netbeheerders elders in het land heeft Enexis een enorme klus te klaren. ‘We zijn op weg naar een klimaatneutraal Nederland’, zegt Stefan van den Boom, Digital Strategy Lead bij Enexis. ‘Buurt voor buurt maken we het energienet klaar voor de toekomst.’ Het huidige energienet kan de snelheid van verduurzaming in Nederland niet meer aan, legt hij uit. Dat vraagt om een van de grootste verbouwingen van Nederland ooit. Eén op de drie straten moet open om nieuwe en dikkere kabels en leidingen te leggen. Er is ook sprake van langere wachttijden voor nieuwe of zwaardere aansluitingen. Door spanningsproblemen kunnen omvormers van zonnepanelen uitvallen bij te veel zon, en lampen knipperen soms doordat de stroomvraag groter is dan wat er beschikbaar is in een wijk.

Zorgen voor bewustwording, begrip en gedragsverandering

Nederlanders merken nu al op sommige plekken dat het energienet vol is. Om dat op te lossen, krijgt bijna iedereen te maken met overlast door werkzaamheden in de energietransitie. Waar de stroomvoorziening in Nederland tot voor kort als vanzelfsprekend werd gezien – we hebben een van de beste energienetten ter wereld – is het nu belangrijk dat Enexis actief communiceert met haar afnemers. Niet alleen om begrip en acceptatie voor de werkzaamheden te bevorderen, maar zeker ook om bewustwording voor de energietransitie te vergroten en bewuster energiegedrag te bevorderen. Van den Boom: ‘Want bewust gedrag is ook een voorwaarde om de klimaatdoelen te halen. Onze customer experience-afdeling doet veel marktonderzoek. Daaruit blijkt dat mensen die snappen wat er speelt best bereid zijn om hun energiegedrag aan te passen, bijvoorbeeld door de wasmachine te laten draaien als de zon schijnt.’

Enexis klopte aan bij blended agency iO, die in campagnes vaker tech en creatie nauw met elkaar verweeft. iO zag zich uitgedaagd om voor Enexis een slimme, hyperlokale en gepersonaliseerde campagne te ontwikkelen, vertelt Michiel De Nijs, Brand Strategist bij iO. ‘We zijn met Enexis gaan nadenken over een structuur voor een meerjarige campagne waarmee we verschillende doelgroepen kunnen bedienen op de momenten waarop het voor hen relevant is.’ Want in sommige wijken kan het nog wel vijf jaar duren voordat de straat open moet. En in buurten met veel zonnepanelen, elektrische auto’s en warmtepompen liggen de meeste spanningsproblemen op de loer, maar op andere locaties speelt dat veel minder.

‘Daarnaast verkoopt Enexis geen simpel product, maar heeft het een complexe en niet zo prettige boodschap’, vervolgt De Nijs. ‘Daarom was het best even zoeken, want we zijn natuurlijk allemaal gewend aan de marketingfunnels. Door in profielen te denken ontstaat er een heel andere manier van communiceren, vrij complex ook.’ Enexis heeft als netbeheerder geen toegang tot de persoonsgegevens achter de energieaansluiting. ‘We weten niet wie daar woont’, zegt Van den Boom. ‘Daarom zetten we voornamelijk in op digitale communicatie, waarbij we op basis van diverse data points gericht onze boodschappen kunnen overbrengen.’

Permanente en meerlagige campagne

Met attitudemodellen monitort Enexis de houding van Nederlanders ten opzichte van de energietransitie, de rol van de netbeheerder, het klimaat, het vertrouwen in de overheid, en beweegredenen van mensen. De Nijs: ‘Onze campagne begint met inzichten, onder meer uit onderzoek dat Enexis doet. De campagne loopt permanent door en is meerlagig – maar de consument ervaart dat niet zo, omdat je als specifieke doelgroep maar in één verhaallijn zit.’

Voor de campagne zijn drie doelgroepen geïdentificeerd, gebaseerd op wat de houding van mensen in het leven is, vertelt De Nijs. ‘Er is een conservatievere groep, een wat progressievere groep, en de vooroplopers. Die laatste groep zijn de koplopers, die ook de financiële middelen hebben om te investeren in zonnepanelen en een elektrische auto. Enexis wil de boodschap aan iederéén overbrengen, niet alleen de koplopers in de energietransitie. Daarom passen we de communicatie aan, zodat alle groepen in de maatschappij op de juiste manier bereikt worden.’

De verhaallijnen van de vier personages uit de campagne, Kim, Jamal, Maaike en monteur Eric, lopen soms door elkaar, met de open straat als de verbindende factor.
De verhaallijnen van de vier personages uit de campagne, Kim, Jamal, Maaike en monteur Eric, lopen soms door elkaar, met de open straat als de verbindende factor.
abri op locatie: Enexis-DOOH-Sage+Archer
Abri’s tonen gerichte advertenties bij de juiste weermomenten en op de juiste locaties.

Honderden campagne-assets

Ik heb nog nooit zoveel perspectieven van data over elkaar heen gelegd zien worden’, concludeert Van den Boom. De Nijs: ‘We combineren weernetdata, energienetdata, de werkzaamhedenkalender en gegevens uit het attitudemodel om gerichte advertenties te tonen op relevante momenten en locaties. Dit leidt tot honderden campagne-assets, elk met hun eigen vorm, boodschap en de verschillende personages van de campagne.’ Het reviewen van al die assets kostte in het begin wel wat tijd, erkent Van den Boom. ‘Maar daar zijn we intussen geroutineerd in geworden.’

Video met Enexis-collega als AI-model
Enexis en iO zijn ook begonnen met de inzet van AI in video’s, om zo sneller te kunnen reageren op marktomstandigheden en nieuwsontwikkelingen. ‘Op de iO Campus in Utrecht hebben we in de studio een van de Enexis-collega’s gedigitaliseerd’, zegt Michiel de Nijs van iO. ‘Onze AI-experts hebben het algoritme getraind hoe deze persoon beweegt en hoe zijn stem klinkt. Vervolgens kunnen we tekst invoeren en dan komt er een video uit. Zo kan Enexis snel reageren met iemand die voor de camera tekst en uitleg geeft, en kunnen de technici die hard nodig zijn in de energietransitie zich daarop blijven focussen.’

Video met Enexis-collega als AI-model
Credits:
Verantwoordelijk bij Enexis:
Stefan van den Boom
Mariëlle van de Rijdt
Rik van Daelen
Sanne Lindenschot
Ilse van Lieshout-Neijs
 
iO
Accountmanagement – Jeffrie Reijnen
Projectmanagement – Milou Kloks, Hessel Willemsen
Productie – Nena Urbach, Femke den Burger
Strategie - Michiel de Nijs, Joelle Lemmers
Concept – Michiel de Nijs, Bart te Riele
Copy – Lycke Wiegerinck
Design & animatie – Ivo Trompenaars, Jasper Verboon
Webdesign – Teun van Heerebeek
Marketing strategie – Mark Hermans
Digital Marketing – Rick Mogré, Pim Verras, Richard de Vries
Data-analyse – Luuk Vos
Regie – Sjoerd Madou
Camera – Erik van der Horst, Mets Cornelis
Geluid – Lennart Noren
Licht – Jan van Galen, Wout Vrieling
Visagie – Ingrid van Wakeren
Editor – Niels Smulders
 
Fotografie
Jeroen Dietz

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →