Cloudfactory heeft het Spaanse team Julio & César in huis gehaald. Het internationale Amsterdamse bureau, dat tegenwoordig onder leiding staat van managing director Sandeep Chawla, wil met de twee zelfbenoemde creatief activisten ‘de creatie bevrijden uit de greep van teveel en inwisselbare data en technologie’.
De vorige eindverantwoordelijken van Cloudfactory, Jessica Kersten en Sandrine Huijgen, zijn teruggetreden en vormen nu samen een freelance-duo Co.lab. Ze wilden zich meer toeleggen op het creatieve vlak. |
Julio Álvarez en César García prediken creativiteit en zeggen dat die creativiteit in hun ogen de onderscheidende factor is om waarde toe te voegen aan merken en bedrijven. Ze waren afgelopen jaren onder andere verantwoordelijk voor het mondiale account van Adidas-voetbal bij TBWA\Neboko en Philips-mondiaal bij Ogilvy Social.Lab.
Gelijkgestemdheid
Chawla zegt ervan overtuigd te zijn dat reclame draait om mensen en chemie. ‘Je kunt de beste, meest getalenteerde mensen bij elkaar brengen, maar als er geen gelijkgestemdheid is, zal dat nooit tot geweldig werk leiden. Álvarez en García en ik kwamen elkaar op het juiste moment tegen. We wilden en willen alle drie op een andere manier werken en we hebben chemie.’
Volgens Chawla komen klanten naar een bureau, omdat dit iets biedt wat zij zelf niet kunnen. ‘Het is daarom op z’n zachtst gezegd onverstandig om je spiegelen aan de klant; daarmee verlies je hun respect.’
Industrie 'resetten'
De managing director wil daarom inzetten op het creëren van een gezamenlijke cultuur. ‘Dat doen we door respect, eenvoud en vertrouwen centraal te stellen in de manier waarop we werken. Omdat dat de creativiteit bevrijdt. We willen klanten uitnodigen om ons uit te dagen met kleinere try-outs, in plaats van enorme pitchprocessen om zo eventuele verplichtingen aan te gaan, om eerst de chemie te testen.
Uiteindelijk hopen we gezien te worden als een speler die een sector mede ‘gereset’ heeft.’
Provocerend
Álvarez zegt dat het creatieve duo het beste werk maakt als ambitie en creativiteit voorop stonden. García: 'Het wordt tijd dat creativiteit niet wordt gezien als risico, maar als middel om je als merk op relevante manier te onderscheiden. Daarin zijn we vrij fanatiek, en noemen we onszelf daarom enigszins provocerend ook wel ‘creatieve activisten’.’
Lees ook: KFC presenteert kip en diversiteit in multiculticulturele campagne
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!