Pindakaas, bouillonblokjes of vaatwastabletjes het onderwerp kan me niet a-sexy genoeg zijn. Dat komt omdat voor dit soort basic producten reclame nog echt het verschil kan maken. En dat maakt het ook zo moeilijk.
In retail koop je namelijk niks voor vage praatjes. Als het schap leeg moet red je het niet met een zwak idee of wat modieuze beelden achter elkaar geplakt. Immers, hoe onbeduidender het product hoe moeilijker het is om er aandacht voor te krijgen, simpel weg omdat niemand erop zit te wachten. Gevolg is wel dat waar banken, telecommers en diensten vaak op de emotionele/lifestyle toer gaan de doorsnee retailreclame vaak plat en ongeïnspireerd is en meestal niet veel verder komt dan een jingle en een prijs.
Dat het ook anders kan bewijst mijn favoriete Esprix allertijden, “Lucht” van Zeeman. Wat een geniaal concept. Zelden heb ik de essentie van een retailmerk zo mooi uitgedragen zien worden. Want ook dat maakt deze Esprix tot eentje van de buitencategorie, een merk dat zijn reason to be in een flesje weet te vangen en zo knap weet te activeren heeft het wat mij betreft begrepen.
Lucht, als je dat kan verkopen verdien je de hoogste eer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!