In navolging van andere browsers gaat ook Microsoft Edge afscheid nemen van third-party cookies. Microsoft maakt vandaag bekend dat het een experiment start dat slaat op één procent van de Edge-gebruikers. Hun browser stopt 'in de komende maanden' met third-party cookies, zodat Microsoft de impact op gebruikers en partners kan meten.
De test moet website-uitgevers en adverteerders ook aansporen om zich voor te bereiden op het verdwijnen van third-party cookies.
Einde van third-party cookie
Dát de third-party cookie gaat verdwijnen, staat volgens digitale kenners vast. De methode om internetgebruikers te volgen en zo gerichte online reclames voor te schotelen verzamelt veel gebruikersgegevens en is zo allesbehalve privacyvriendelijk. De techwereld beweegt naar privacyvriendelijkere alternatieven die adverteerders nog steeds in staat moeten stellen om consumenten gericht en relevante reclames te tonen. Google werkt aan set eigen maatregelen en er zijn ook uitgevers die overstappen op het gebruik van first-party data. Via een eigen raamwerk of via technologie van leveranciers.
Apple's browser Safari blokkeert third-party cookies al. In Mozilla's Firefox kun je hier zelf voor kiezen. Google begint ergens in de komende maanden met het uitfaseren van de third-party cookie. Niet gek dus dat Microsoft volgt.
Testen
Microsoft benadrukt dat de test met één procent van zijn gebruikers slaat op consumenten, en niet op zakelijke gebruikers van Edge op een werkcomputer die door een bedrijf beheerd wordt. Wie Edge wil gebruiken zonder third-party cookies, kan ook zelf meedoen aan de test.
Dat doe je als gebruiker door Edge te openen en in een nieuw tabblad de volgende flag te typen, om vervolgens op Enter te klikken.
De flag is: edge://flags/#test-third-party-cookie-phaseout
Selecteer vervolgens de bovenste keuze in het scherm en verander het schuifje van uitgeschakeld naar ingeschakeld.
Nieuwe advertentietechniek
De nieuwe advertentiemethode in Microsoft Edge moet adverteerders de mogelijkheid geven om consumenten te (blijven) bereiken met relevante campagnes. Ook als de third-party cookie wegvalt. Dat doet de oplossing, genaamd Ad Selection API, volgens Microsoft door het internetgedrag van de gebruiker te analyseren.
Een methode die op papier niet privacyvriendelijker klinkt dan de third-party cookie, maar dat volgens Microsoft wel is. Al benadrukt het bedrijf ook dat de oplossing nog niet af is. Microsoft zegt daarom te willen samenwerken met andere browsermakers, maar ook met advertentiebedrijven en privacyorganisaties. Meer details over de Ad Selection API volgen op een later moment, sluit Microsoft af.