Premium

DPG Media zoekt grenzen op met de proef 'cookies of betalen'

Wat vinden experts? Ruud de Langen, Hessel Visser en Martijn Poulus gaan in op de test met 'pay or okay'-model van uitgever.

DPG Media test in Nederland en België of bezoekers van de nieuwswebsites willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Dit werd vorige week bekend.

In Nederland gaat het onder meer om Het Parool en De Gelderlander. 'Een heel klein deel' van de bezoekers krijgt de optie als ze wordt gevraagd of ze cookies willen accepteren.

Wie dat niet wil krijgt een melding om 3,99 euro per maand te betalen. Uiteindelijk hoeft dat bedrag niet daadwerkelijk te worden overgemaakt, DPG Media zegt alleen de betalingsbereidheid onderzoeken.

DPG bekijkt meer opties rond cookies weigeren en doet dit omdat wetgeving rond cookies en de verwachtingen van bezoekers veranderen. Volgens DPG is betaling voor cookieless surfen noodzakelijk om ‘de toekomst van kwaliteitsjournalistiek te verzekeren'.

De proef van DPG is niet onomstreden en gaat volgens critici als Bits of Freedom te ver. Hoe kijken deskundigen hier tegenaan? Een kleine rondgang.

Ruud de Langen, Dentsu: ‘Vergelijkbaar met streamingdiensten'

Ruud de Langen, chief growth-director van Dentsu Nederland, heeft begrip voor de stap van DPG. ‘In wezen is deze actie van DPG goed te vergelijken met hoe streamers proberen hun inkomsten te optimaliseren’, stelt De Langen.

Hij verwijst naar modellen als het zogeheten Savod - subscription advertising video on demand, het hybride streamingmodel waarbij gebruikers een goedkoper abonnement afsluiten dat reclame bevat.

De Langen: ‘Uitgevers zullen ook experimenteren welke verhouding tussen reclame en een abonnement, of een combinatie van beide, het meeste geld in het laatje brengt.’

Hessel Visser, Kinesso: ‘Er zijn andere oplossingen mogelijk’

Hessel Visser, investment-director bij Kinesso, het tech-bureau van IPG Mediabrands dat gespecialiseerd in performance marketing, vindt het niet verrassend dat DPG Media meerdere oplossingen aan het testen is en een consent-or-pay-model als alternatief ziet voor een deel van hun content.

Visser: ‘Dit is ook een ontwikkeling die we in andere landen en of bij mediaplatformen zien en niet vrij van controverse is.’

Visser doelt op onder meer de discussie of het de keuzevrijheid van gebruikers niet te veel beperkt. Kiezen tussen een relatief fors bedrag per maand betalen of tracking-cookies accepteren is niet echt een vrije keuze te noemen. Bovendien zou het in strijd kunnen zijn met de Europese privacywet GDPR.

De Kinesso-director denkt dat er heel andere oplossingen mogelijk zijn, zoals de consentless advertising, ook wel bekend cookieless advertising. Dit waarborgt niet alleen de privacy, maar is ook gebruiksvriendelijk. ‘Ik ga ervan uit dat DPG Media deze alternatieven ook onderzoekt.’

Martijn Poulus, The Data Lawyers: ‘Experiment gevolg arrest in Meta-zaak’

Martijn Poulus, advocaat bij The Data Lawyers, vermoedt dat het ‘experiment’ van DPG Media is geïnspireerd op de uitkomst van het Meta-arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie uit 2023.

Poulus: ‘Daarin oordeelde het Hof dat een bedrijf als Meta haar gebruikers de mogelijkheid moet bieden gepersonaliseerde advertenties te weigeren. En als een gebruiker die toestemming weigert, moet een gelijkwaardig alternatief worden geboden – in de woorden van het Hof – “eventueel tegen een passende vergoeding”.’

Meta introduceerde na het arrest een vergelijkbaar businessmodel als DPG Media nu als proefballonnetje introduceert, vertelt Poulus. Meta-gebruikers kunnen kiezen om cookies voor gepersonaliseerde advertenties te accepteren óf om EUR 251,88 per jaar te betalen.

‘In de praktijk bestaat discussie over de juridische houdbaarheid van zulke Pay or Okay-modellen’, zegt de advocaat. ‘Er is nog veel onduidelijk: is er wel sprake van in vrijheid gegeven toestemming als een gebruiker wél akkoord gaat met het gebruik van zijn persoonsgegevens voor advertentiedoeleinden? En: is mogelijk sprake van een oneerlijke of agressieve handelspraktijk?’

Het is nu wachten totdat rechters over deze vragen hebben geoordeeld, stelt Poulus. ‘Intussen biedt het Meta-arrest best veel ruimte voor een model zoals nu door DPG Media wordt toegepast.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie