Premium

37°Celsius gaat zelf naakt om zijn nieuwe Brandnaked-tool onder de aandacht te brengen

Het bureau kiest voor een opvallende campagne, maar benadrukt dat zijn tool wel serieus verbeterd is.

Jorge Labadie vraagt aandacht voor de naakte waarheid
Screenshot campagnevideo

Het Amsterdamse bureau 37°Celsius, dat duidelijk maakt hoe consumenten naar merken kijken, heeft zijn analysetool in een nieuw jasje gestoken. De tool is beter schaalbaar en heeft een logischere naam gekregen: Brandnaked. Om met een beperkt budget toch zoveel mogelijk aandacht te trekken voor dit nieuws, is het voor eigenaar Jorge Labadie tijd voor de naakte waarheid.

Zittend aan een tafel met enkel een onderbroek aan vertelt Labadie de kijker in eerste instantie bloedserieus over de mogelijkheden van de Brandnaked-tool. Die heeft organisaties als de gemeente Amsterdam, NPO, De Bibliotheek en ICS creditcardservices geholpen om via rijke data en open associaties van consumenten duidelijk te krijgen hoe de merken ervoor staan. Die informatie kan helpen bij het aanscherpen van de communicatie- en marketingstrategie, vertelt Labadie.

Naakte waarheid

Zelf liep Labadie tegen de naam van zijn eigen tool aan. Die heette tientallen jaren Probar, een afkorting voor een interessante naam. ‘Maar in de praktijk legden veel mensen de associatie met een proteïnereep’, zegt hij. Tijd voor een nieuwe naam dus, een klus die werd uitbesteed aan Carlo Groot. Hij kwam met verschillende suggesties, waar Brandnaked uit sprong. Labadie: ‘De tool biedt de naakte waarheid hoe de doelgroep naar je werk kijkt, dus ik was fan. Via kwalitatief onderzoek heb ik mensen natuurlijk ook gevraagd wat zij ervan vinden, en dat leverde ook de juiste uitkomsten op’.

En zo eindigde Labadie bijna naakt voor de camera, om potentiële klanten te vertellen dat hij graag – aangekleed – een demonstratie van de software geeft. Dat Labadie vervolgens plots in een kippenpak zit, tovert bij velen een glimlach op het gezicht. Labadie lacht er door de telefoon zelf nog het hardst om. ‘Ik zei al tegen Carlo en Michel: we moeten iets doen wat mensen leuk vinden’.

Michel van Duyvenbode nam de art voor zijn rekening, Firma Buurman de productie van de video.

Abonnementsmodel

Het is voor het eerst in 25 jaar dat 37°Celsius een campagne voert, zegt de oprichter. De keuze voor een nieuwe naam van de tool lijkt een leuk moment, maar Labadie benadrukt dat de tool de afgelopen maanden aan de achterkant flink verbeterd is. Door gebruik te maken van de software PowerBI, vereist de tool volgens Labadie nu veel minder handwerk en is de dienstverlening schaalbaar geworden. En die stap kan de werkwijze van 37°Celsius veranderen van een bureau dat de tooling uitvoert naar een bureau dat kan adviseren over de tooling. ‘Uiteindelijk is het doel dat organisaties de tool zelf gaan gebruiken. Er is nu al een klant die dat doet. Wij kunnen als bureau dan groeien naar een abonnementsmodel met consultancy erbij, dus advies geven aan de hand van gedegen onderzoek’.

Credits:
Bureau: 37°Celsius
Project: Brandnaked
Verantwoordelijk bij bureau: Jorge Labadie, Jan Jelle Bax
Naam, logo en communicatieconcept: Carlo Groot (copy) en Michel van Duyvenbode (art)
Productie: Firma Buurman

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie