Tips om Passbook effectief te gebruiken

Er is behoorlijk wat discussie de laatste tijd rond Passbook (iPhone) en met name de trage adoptie hiervan in Europa. Het kan zijn omdat marketeers nog geen effectieve en interessante manier hebben gevonden om Passbook te gebruiken voor hun business. Tientallen luchtvaartmaatschappijen (oa. KLM, Air France, British Airways, Dekta Airlines, Lufthansa en Easyjet) gebruiken Passboek al wel massaal door hun klanten de boardingpas op te laten slaan op hun iPhone zodat er geen papieren ticket meer nodig is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Pass”book
De term “Pass” is ook misschien wat misleidend omdat deze daardoor met name voor de reisbranche geschikt lijkt te zijn maar Passbook “Passes” kan veel meer dan alleen een elektronisch vliegticket opslaan. Het is dan ook een van de meest onderschatte technologieën op de iPhone. Passbook biedt naast het opslaan van boardingpassen ook de mogelijkheid om film/concert/schouwburg kaartjes, persoonlijke aanbiedingen, Retail coupons en loyalty kaarten op 1 plek op te slaan. CRM heeft van oudsher vertrouwd op email, dat veel gespamd en genegeerd wordt. Passbook biedt nu echt een alternatieve, dynamische manier om aandacht van klanten te krijgen.

Mogelijk gebruik van papierloze, dynamische “passes”
Gemak bieden en wachttijden reduceren met een interactieve dynamische pass. Locatie gestuurde alarmen maken tickets makkelijk toegankelijk als het beginscherm geblokkeerd is. Gebruik voor het plannen van updates, sturen van toewijzingen van plaatsen en alarmeren en informeren van klanten met belangrijke informatie. Stimuleren om vouchers / coupons in te wisselen; location based targeting laat je push berichten zenden om klanten te herinneren om vouchers dicht in de buurt in te wisselen. Verbeter de klantervaring door iets grappigs of interessants toe te voegen aan (de voucher van) een dagje uit.

Tips om Passbook effectief te gebruiken

  • Plaats links naar Passes in een sms bericht.
  • Plaats links naar Passes in je email campagne (veel e-mails worden inmiddels eerst geopend op een smartphone).
  • Moedig opt-ins aan voor mobiele kortingen in je andere ATL campagnes.
  • Segmenteer je klant voorkeuren en gedrag; zorg da alle push berichten relevant zijn.
  • Update het regelmatig; geef je klanten een reden om het te blijven gebruiken zodat ze continue betrokken zijn bij je merk.

Het is dus een snel en effectief alternatief in plaats van het bouwen van een volledige app: het is dynamisch en kan geüpdatet worden om ook over een langere periode relevant te blijven. Je kan push berichten sturen om klanten betrokken te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie