Afgelopen week was er aandacht voor het fenomeen op tv. In het programma Radar ging het vooral over de ergernis die deze vorm van direct marketing oproept.
De angst dat alle bedrijven die deze vorm van marketing bedrijven op één hoop worden gegooid, doet de branche nu roepen om meer zelfregulering. We kregen een bericht van Martin van de Velde van het Haarlemse bureau Direct Force.
Zijn bureau bestaat al acht jaar, maar moet intussen met heel veel partijen de openbare ruimten delen. En dus, zegt hij, is regulering onmisbaar geworden.
'Er zijn de afgelopen tijd veel bedrijven op de markt gekomen die op een andere manier te werk gaan dan wij. Mensen worden slecht geïnformeerd, krijgen geen instructie over omgangsvormen en staan vaak met te veel mensen op één plek. Juist dat laatste geeft mensen het gevoel dat er geen ontsnappen aan is. Door een dergelijke aanpak, maar zeker ook door de intensivering van straatmarketing heeft de branche te maken met een steeds slechter wordend imago'.
Hij zegt voorstander te zijn van strengere regulering en met collega-bedrijven te overleggen over een aanpak, die de ergernis moet beperken. Zo loopt er sinds ongeveer een maand een onderzoek om te inventariseren wat de perceptie van straatmarketing is bij consumenten, gemeenten en andere belanghebbenden, zoals winkeliers.
Aukje Metz, directeur van Direct Force, voegt toe: 'De resultaten van dit onderzoek zullen de basis zijn voor de te stellen norm voor straatmarketing. Deze normering is broodnodig om tussen het geweld van opkomende hit and run activiteiten, herkenbaar te zijn voor belanghebbenden en consumenten. We willen op een verantwoorde manier straatmarketing bedrijven.'
Wie heeft er een advies voor de bureaus die kennelijk moeten lijden onder de aanpak van een paar kwaadwillenden? Of moeten we gewoon helemaal af van het fenomeen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!