Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Koop een Daihatsu en rijd klimaatneutraal. Daihatsu compenseert voor je de CO2 uistoot. Klinkt goed, maar als je de kleine lettertjes leest blijkt het alleen voor het eerste jaar te gelden, en daarna niet meer. En als je dan ook nog gekozen hebt voor de benzineslurper Daihatsu Materia kan dat flink aantikken met de CO2 uitstoot (176 g/km). Nuon met de kolencentrale Eemshaven
'De schoonste kolencentrale ter wereld' is ook zo'n voorbeeld: kolencentrales zijn goed voor miljoenen tonnen CO2 uitstoot per jaar. Omroep LLink geeft op haar een mooi overzicht en aan de vele reacties te merken zijn er heel wat mensen die andere voorbeelden kunnen geven van 'greenwashende' organisaties.

Ik vind het een interessante communicatievraag waar de grenzen zijn van het acceptabele als het gaat om het op een, laten we zeggen beinvloedende, het groene imago op te poetsen. Ik kan me verbazen over de bedrijfstakken die objectief gezien beter zouden kunnen stoppen als het gaat om milieubelasting (zoals de luchtvaartindustrie of producenten van wegwerpverpakkingen) en toch in campagnes laten zien hoe ze op microniveau op een verstandige manier omgaan met het milieu. Een publiekelijk 'naming and shaming', zoals dat nu op de LLink-site plaatsvindt kan dan een impuls zijn om fundamenteler naar de zaak te kijken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie