Het wordt vast een mooie pr-case: eerst de aankondiging dat het merk verdwijnt, dan enige twijfel en dan de aankondiging dat Unilever het merk handhaaft en zelfs op zoek gaat naar een nieuw Zeeuws Meisje.
Gisteren is de 19-jarige Anna Dieleman in Middelburg uit vijftien kandidates gekozen tot het nieuwe Zeeuws Meisje. Volgens mede-organisator en marketing manager van Unilever, Jeroen Rook, was de beslissing van de jury unaniem wegens 'haar spontane en echt Zeeuwse uitstraling'.
Het allereerste Zeeuws Meisje ooit, Elma Petter-van den Berge, droeg met het omhangen van een sjerp het stokje officieel over aan de uit Middelburg afkomstige Anna.
Die was gekleed in de nieuwe Zeeuws Meisje-outfit, een jurkje uitgevoerd in rood en blauw boerenbont met een sexy vetersluiting aan de zijkant.
Anna krijgt voor haar overwinning haar gewicht in eurocenten uitgekeerd (het blijft per slot van rekening een erg zuunig merk), wat omgerekend op een bedrag van 140 euro uitkomt (ze weegt 56 kilo maal 2,5 euro).
Ze wordt wel het nieuwe gezicht van het margarinemerk van Unilever.
De provincie was ook iets ruimhartiger dan Unilever, want van gedeputeerde Maria le Roy kreeg Anna een symbolische cheque.
Het bedrag dat Anna krijgt van Unilever wordt hiermee door de provincie Zeeland vertienvoudigd, zodat zij 'een tijdje leuke dingen kan doen', aldus de gedeputeerde.
De grote angst van de provincie was overigens dat Zeeland opnieuw neergezet zou worden als een regio met zuinige lui.
Commissaris van de Koningin Wim van Gelder bemoeide zich er zelfs mee: 'Daar hebben we met de producent Unilever uitvoerig over gesproken en die gaat nu veel meer het accent leggen op de kwaliteit van het product', aldus een verheugde Van Gelder.
Hij vervolgt: 'Natuurlijk past een scherpe prijs in de huidige tijd, maar dat past meer bij de levenslustige, assertieve, vlotte meid die er goed uitziet en er tegenaan gaat, dan het beeld dat in het verleden met Zeeuws Meisje is neergezet.'
Volgens Unilever moet er overigens nog een strategie uitgestippeld worden waarin Anna de hoofdrol gaat spelen.
Voorlopig zit er nog geen nieuwe 'geen cent teveel'-reclame aan te komen.
'Dat hoort bij de strategie', zegt de marketingmanager wat cryptisch. Hij bedoelt waarschijnlijk vooral dat pr het merk zal moeten drijven, want als er een grootse campagne gevoerd gaat worden, komt het concern nooit meer uit de kosten.
Wel staat vast dat Anna een tournee langs alle grote supermarkten in Nederland gaat maken.
De verkiezing voor het nieuwe Zeeuws Meisje leverde in eerste instantie 261 kandidaten op. Na een verkiezingsronde via internet, waar heel Nederland een stem op uit kon brengen, bleven er uiteindelijk vijftien kandidates over.
Het nieuwe Zeeuws Meisje verlaat overigens binnenkort de provincie, want ze gaat tandheelkunde studeren in Utrecht.
Update:
Website met genomineerden, en Anna.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!