Gisteren is in Duitsland een nieuwe dienst van Debitel van start gegaan. Op de mircrosite saucoole-nummer.de wordt ieder 30 seconden een beltarief (vanaf 5 cent/min voor alle netwerken) geveild. Slogan van de bijbehorende campagne: 'Alle 30 Sekunden 'ne billige Nummer' (iedere 30 seconden een goedkoop nummer). Ja en dan is de link met seks snel gemaakt.
De actie van Debitel is een variant op Last-Minute reizen, jij bepaalt op het laatste moment welk tarief je wilt betalen. Op de veilingsite zie je steeds de komende tien nummers met bijbehorende tarieven langs komen. Op de eerste vijf kan je intekenen, je kiest welk tarief het beste bij je past. Bijvoorbeeld goedkoop bellen en duur sms'en of andersom.
De mobiele telefoonmarkt is qua tarieven nogal ondoorzichtig en daar verandert deze veiling niets aan. De site van Debitel geeft door het gok- en fungevoel de bezoeker de illusie dat hij wél grote invloed heeft op de prijs.
Het centrale beeld van de campagne is een verliefd varkenskoppel maar wat dat nu met een goedkoop nummertje te maken heeft ontgaat me.
Marcus Wagner van Debitel komt met een wel erg slap argument: 'We wanted to show that we can still laugh about ourselves in our ads. Competitors consider our 5-cent-price a pig mess- now we will show them that they are absolutely right.'
Het idee van een veiling is niet nieuw. Net na de val de muur bezocht ik het café Die Börse in Berlijn. Daar werden de drankjes verkocht op basis van vraag en aanbod van het moment. En net als op de aandelenbeurzen waren de tarieven via een lichtkrant te volgen.
Het idee van een goedkoop nummertje past goed in de nieuwe trend waarbij de klant min of meer invloed heeft op de aanschafprijs. Zoals bijvoorbeeld de actie van Radiohead waar veel over is geschreven.
Bureau: Robert & Horst Marketing GmbH
Blog van Robert & Horst: Brainwash
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!