Binnen die hoofdbewegingen passen dan ontwikkelingen zoals het versmelten van communicatiedisciplines (een grensvervaging tussen corporate communicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie), het ontstaan van de communicatieve organisatie waar iedereen communiceert en via sociale media direct met de omgeving in contact staat, een omgeving die zelf in conversaties betekenis geeft aan het handelen van die organisaties, in plaats van dat de organisatie daar nog het primaat of de controle over kan hebben. Legitimatie verdringt reputatie als onderwerp van eerste aandacht: accountability richting de eigen groep en naar de omgeving.
Voor de communicatieprofessional betekent dit een verschuiving van het produceren en regisseren van communicatie-activiteiten naar het managen van de communicatie van anderen: de organisatie helpen beter te communiceren. Vanuit de kerntaken van het beroepsniveauprofiel gedacht: Analyseren-in kaart brengen van hoe er over de organisatie gesproken wordt, wat mensen echt vinden en welke framing daarbij pas; Adviseren - hoe organisaties communicatiever te maken; Creeren - iets doen ontstaan zonder de noodzaak daar zelf een actieve rol in te spelen; Organiseren - van ontmoetingen met de organisatie; Begeleiden - van mensen om hen communicatiever te maken; Managen - van processen en identiteit.
De traditioneel ingerichte communicatiefunctie zal niet in staat zijn om deze nieuwe rolinvulling gestalte te geven. En waar dat toe leidt bleek uit een nieuwsbericht vorige week op Communicatieonline waarin directeur communicatie Joep Mourits van Rabobank Nederland aan het woord was over een drastische reorganisatie van zijn afdeling. Niet langer de middelenproductie maar de dialoog met stakeholders staat daar centraal. En waar daardoor niet langer plek is voor 92 mensen, maar voor 52 mensen, een afname van maar liefst 43%. Grote vraag blijft: zijn degen die dan overblijven in staat om de 'rolwissel' succesvol inhoud te geven?
Volgens mij breken er gouden tijden aan voor die adviseurs en coaches die beschikken over de kwaliteiten om vakgenoten hierbij te begeleiden !
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!